اپتیک optlab
معاون كل وزارت بهداشت:

تبلیغات دارویی در فضای مجازی و غیر مجازی ممنوع و جرم است

تبلیغات دارویی در فضای مجازی و غیر مجازی ممنوع و جرم است اپتیك: معاون كل وزارت بهداشت اظهار داشت: بیشتر تبلیغات دارویی در فضای مجازی، رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری ممنوع می باشد و تخلف شمرده می شود.


به گزارش اپتیك به نقل از مهر، ایرج حریرچی، درباب تبلیغات خارج از عرف پزشكان در فضای مجازی با اشاره به اینكه تبلیغات دارویی كلاً ممنوع می باشد و این مساله دو زمینه اخلاقی و فلسفی و زمینه قانونی دارد، اضافه كرد: بازار طبی و مسایل پزشكی مصداق شكست بازار است و در آن تقاضای القایی و القای خدمات غیر ضروری به سبب اختلاف سطح آگاهی كه بین ارائه كننده خدمت و دریافت كننده آن وجود دارد و بیمار معمولاً تجربه ای در خرید خدماتی كه به آن پیشنهاد می شود ندارد، روی می دهد. برای مثال بیمار درباب ضروری بودن انجام آزمایش یا سونوگرافی كه تجویز می شود تجربه ای ندارد. وی بیان كرد: سوژه دیگر، تعارض منافع در حوزه پزشكی بین گروه های مختلف است كه شامل سه مرحله است، بیش درمانی و بیش تشخیصی همچون این مراحل شمرده می شود كه در كشورهای غربی هم شایع هستند. برای مثال، با اینكه آنژیوگرافی لازم نیست ولی تجویز می شود. حریرچی اشاره كرد: مرحله دیگر، پزشكی سازی (medicalezation) است. مثلاً سوژه زیبایی یا مواردی مانند تقویت حافظه یا افزایش قد كه جزو اعمال پزشكی نیستند. مرحله سوم نیز، تجاری سازی است كه كار از دست پزشكان و سیستم بهداشت و درمان خارج می شود. امور زیبایی و تزریق مواد كه حتی آرایشگاه ها هم در آن ورود كرده اند، همچون مثال های تجاری سازی است. ایشان سپس سوژه را از منظر قانونی تشریح نمود و اضافه كرد: طبق ماده ۷ بخشنامه بند ب ماده ۳ قانون نظام پزشكی، تبلیغ دارو و ذكر خواص درمانی در رسانه های عمومی كه مخاطب آنها عموم مردم هستند، ممنوع می باشد. معاون كل وزارت بهداشت با بیان اینكه پرونده ۱۱۲ كانال تبلیغ غیر اخلاقی دارو تشكیل شده و نامه های آن برای پلیس فتا ارسال شده است، افزود: برای مثال، وزارت بهداشت مجوزی را به محصول تقویت مو می دهد اما ذی نفعان آن محصول، بطور اغراق آمیز و غیر واقعی اثربخشی آن محصول را با ذكر داشتن مجوز وزارت بهداشت تبلیغ می كنند در صورتیكه وزارت بهداشت صرفاً مجوز برای تقویت موهای موجود داده و بیشتر از آن مجوزی صادر نكرده است. حریرچی با تاكید بر اینكه، طبق ماده ۸ همان بخشنامه، تبلیغاتی كه ادعایی در خصوص اثرات درمانی، تشخیصی، پیشگیری و بازتوانی دارند حتما باید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، اضافه كرد: عمده تبلیغات پزشكی باید با نظارت سازمان پزشكی باشد و پیشنهاد ما این است كه مدعی العموم به این مساله وارد شود؛ چونكه طبق بخشنامه مذكور نشان دادن قسمتی از بدن بیمار حتی با رضایت خودش، ممنوع می باشد و حتی شامل مواردی كه خلاف اخلاق هستند نیز می شود. اطلاق این بخشنامه كلی است و حتی در كشورهای اروپایی نیز چنین تبلیغاتی موجود نیست و صورت نمی گیرد. وی، تبلیغات در حوزه پزشكی را تحث تاثیر تقاضای القایی و تقسیم منابع بین گروه های مختلف ذكر كرد و اظهار داشت: گاهی تبلیغات در چارچوب برنامه های گفتگو محور در روزنامه ها و صدا و سیما منتشر می شوند كه جنبه رپرتاژ داشته و اثر تبلیغی دارند؛ چونكه بعضی از مردم تصور می كنند حتما پزشكی كه در رسانه ملی درباب سوژه پزشكی صحبت می كند بطور قطع پزشك حاذق و برجسته ای است و بر اساس همین تصور مراجعات بیماران به مطب پزشك مذكور به شدت افزوده می شود در صورتیكه بیشتر پزشكانی كه در برنامه های صدا و سیما حضور پیدا می كنند در سطح متوسط هستند. حریرچی درانتها درباب راهكارهای برخورد با این تبلیغات اشاره كرد: بهترین چاره این معضل، پیشگیری و آموزش جامعه پزشكی است. در وهله دوم باید مقابل ابزار تجاری سازی و تبلیغات منفی قرار گیریم و در مرحله سوم برخورد با متخلفین را مد نظر قرار دهیم. در همین راستا سازمان نظام پزشكی عزم خودرا جزم كرده كه با هدف صیانت از جامعه پزشكی با متخلفین برخورد كند. البته برخوردها و مجازات ها تابحال بازدارنده نبوده اما با عزمی كه به وجود آمده در تلاشیم این اقدامات، باز دارنده باشند.


منبع:

1398/03/14
15:13:14
5.0 / 5
4426
تگهای خبر: آزمایش , آموزش , بازار , بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک