پیشنهاداتی برای حضور ایمن تر دانش آموزان در مدارس

پیشنهاداتی برای حضور ایمن تر دانش آموزان در مدارس به گزارش اپتیك یك متخصص سیستم های پیچیده در سلامت سفارش ها و راهكارهایی جهت حضور ایمن تر دانش آموزان در مدارس بیان كرد.


دکتر نسترن کشاورز محمدی - دبیر کمیته علمی کرسی یونسکو در زمینه سلامت و آموزش - در گفتگو با ایسنا با اشاره به چالش برانگیز بودن تصمیم گیری در مورد بازگشایی مدارس در دنیا، اظهار داشت: با عنایت به اهمیت سلامت دانش آموزان، معلمان و خانواده ها؛ مشخص نبودن میزان دقیق هزینه اثر بخشی تصمیمات، نبود چشم انداز زمانی مشخص برای اتمام پاندمی کرونا، در دسترس نبودن اطلاعات دقیق در مورد الگوی مبتلا شدن و مرگ و میر کرونا و... شرایط سختی را برای بازگشایی مدارس در دنیا به وجود آورده است.
وی افزود: کرسی جهانی یونسکو در زمینه سلامت و آموزش در جهت یکی از اهداف خود که تولید و به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با سلامت و آموزش است مبادرت به جمع آوری تجارب کشورها در زمینه بازگشایی مدارس و هم شواهد علمی کمک کننده در تصمیم گیری کرده است که در سایت یونسکو قابل دسترسی هست.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر رویکردهای جامع نگر در قبال مسایل پیچیده ای همچون بازگشایی مدارس، در عین حال اظهار داشت: برای گرفتن نتیجه سالم و همراهی بیشتر والدین، انجمن اولیاء مربیان، وزارتخانه های بهداشت، و آموزش و پرورش و محققین بهداشت مدارس در سطوح کشوری، استانی، شهری و روستایی باید درگیر این مساله شوند.
ضرورت طراحی الگوی انتقال در گروه سنی دانش آموزان
این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر لزوم طراحی الگوی انتقال، مبتلا شدن و مرگ و میر بیماری در گروه سنی دانش آموزان، اظهار نمود: ایجاد سیستم بازخورد موثر و اصلاحی بر مبنای بازخورد اجرای تصمیمات، تصمیم گیری به روش غیر متمرکز؛ به صورتی که به شهرها و روستاها اختیار تصمیم گیری بر مبنای شرایط خاص داده شود، استفاده از تجارب قبلی داخل و خارج از کشور و ایجاد سیستمی برای به اشتراک گذاری دانش، تجربه و اطلاعات مدارس با هدف کاهش آمار مبتلا شدن و انتقال بیماری بسیار مؤثر است.
کشاورز همینطور تصریح کرد: باید اثرات احتمالی کوتاه مدت و طولانی مدت بازگشایی مدارس در ابعاد مختلف بررسی شود.
اصول بهداشتی و ایمنی در صورت بازگشایی حضوری مدارس
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه در صورت بازگشایی حضوری مدارس باید نکات و اصول ایمنی و بهداشتی خاصی رعایت شود، اظهار داشت: توجه به دسترسی دانش آموزان به ماسک مناسب و استفاده صحیح از آن توسط معلمان و دانش آموزان، فاصله گذاری فیزیکی و در اختیار قرار دادن مواد ضدعفونی کننده برای ضدعفونی فضای مدارس و استفاده دانش آموزان، اطمینان از عدم ابتلای دانش آموزان و معلمان و کادر مدرسه قبل و حین بازگشایی مدارس، وجود نیروی جایگزین برای پرسنلی که به کرونا مبتلا می شوند و همینطور توجه به عوارض کوتاه مدت و دراز مدت بازگشایی مدارس بر افراد مختلف و جامعه می تواند تاثیر زیادی بر کاهش آمار مبتلا شدن داشته باشد.
راهکارهایی برای کاهش مبتلا شدن و حضور ایمن تر دانش آموزان در مدرسه
کشاورز محمدی با اشاره به راهکارهایی برای کاهش مبتلا شدن و حضور ایمن تر دانش آموزان در مدرسه، عنوان کرد: با شیفت بندی و نوبتی کردن حضور دانش آموزان در فضاهای مدرسه می توان نسبت به کاهش تراکم دانش آموزان و کاهش بیشتر شانس مبتلا شدن به ویروس در مدرسه اقدام نمود. برخی مطالعات با عنایت به 14 روزه بودن دوره پنهان بیماری کووید پیشنهاد می کنند شیفت های دو هفته ای بگونه ای که دو هفته نیمی از دانش آموزان و دو هفته بعد نیم دیگر دانش آموزان در مدرسه حضور پیدا کنند موثرتر از شیفت های یک روز درمیان است.
وی افزود: افزایش فاصله بین دانش آموزان و معلمان و در صورت امکان استفاده از نایلون برای ایجاد حائل بین دانش آموزان و معلمان، افزایش فعالیتهای نشاط آور و جمعی با رعایت اصول فاصله گذاری فیزیکی، پیگیری و نظارت بیشتر و دقیق تر بر وضعیت سلامت و ایمنی کودکان در معرض خطر، برخی دیگر از راهکارهایی است که بر حضور ایمن تر دانش آموزان در مدرسه موثر است.



1399/06/18
13:39:17
5.0 / 5
417
تگهای خبر: آموزش , ایمنی , بهداشت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک