اپتیک optlab
معاون سازمان بیمه سلامت مطرح كرد؛

پشت پرده نشت اطلاعات محرمانه بیماران

پشت پرده نشت اطلاعات محرمانه بیماران معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، اظهار داشت: ما فکر می نماییم جنجال نشت اطلاعات محرمانه بیماران، با هدف سودجویی عده ای و از راه افراد موجه، دلسوز و کم اطلاع مطرح می شود.


به گزارش اپتیک به نقل از مهر، مهدی رضایی اضافه کرد: ما در برنامه های الکترونیک امنیت را درسطح کاربران، شبکه و زیرساخت به صورت گسترده مورد توجه قرار دادیم و همچنان در تلاشیم با بالاترین حد از استانداردها امنیت را رعایت نماییم. در مبحث امنیت کاربران در حوزه نظام سلامت دیجیتال هم بحث تجویزگر یا پزشک مهم می باشد و هم فرد گیرنده خدمت یا بیمار. معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران اظهار داشت: به جهت اینکه یک پزشک وارد سامانه شود در ابتدا با کد کاربری و گذر واژه و یا با کد ملی و شماره تلفنی که در ارتباط با پزشک است وارد سامانه می شود و سپس برای احراز کاربر از رمز دو مرحله ای استفاده می نماییم. ازاین رو فرد غیرمجاز امکان دسترسی به سامانه نسخه الکترونیک ندارد مگر آنکه پزشکی هویت شناسایی خودش را در اختیار فرد دیگری قرار دهد همانند فردی که اطلاعات ورود به اینترنت بانک را به فرد دیگری دهد آن وقت امکان دارد سوء استفاده اتفاق بیافتد که در این موارد پزشک مستقیماً مسؤلیت دارد. وی افزود: وقتی پزشک وارد سیستم شد، کد ملی بیمار را وارد می نماید و صفحه اول اطلاعات هویتی بیمار را می تواند مشاهده کند. باید توجه داشت که این صفحه کمتر از اطلاعات صفحه اول دفترچه های بیمه ای است که قبلاً در اختیار پزشکان قرار داشت. رضایی اظهار داشت: پزشک در هنگام تجویز امکان دارد به سوابق پزشکی نیاز داشته باشد که در این مرحله هم محدودیت دسترسی قرار داده شده است به نحوی که اگر پزشکی بخواهد به سوابق پزشکی بیمار دسترسی داشته باشد، باید رمز دو مرحله ای که برای بیمار ارسال می شود را داشته باشد به نحوی که کدی که برای بیمار ارسال شده و بیمار باید آنرا به پزشک عرضه نماید و در این صورت است که پزشک می تواند به نسخ قبلی بیمار دسترسی داشته باشد. پس در اینجا هم بدون رضایت بیمار حتی پزشکان هم به سوابق بیمار دسترسی نخواهند داشت. وی با تکیه بر این که در مواجه پزشک با بیمار اصول محرمانگی در حد مطلوبی رعایت شده و هیچ نگرانی بابت دسترسی غیرمجاز به اطلاعات بیماران در سامانه های نسخه الکترونیک حقیقت ندارد. وی بیان نمود: احتمالاً پزشکان این شکایت را از ما داشته باشند که چرا این میزان محدودیت در دسترسی به اطلاعات بیمار قائل هستید و ما را محرم بیمار قلمداد نمی کنید. در واقع ما این ملاحظات را با شرایط احتیاطی فراهم نموده ایم. ما بعنوان سازمان بیمه گر متولی تعیین میزان دسترسی پزشکان به اطلاعات بیماران نیستیم این استاندارد باید در وزارت بهداشت مشخص و ابلاغ شود و تا تعیین آن محدودیت ما حداکثری است. در صورتیکه بر مبنای پروتکلهای وزارت بهداشت قرار باشد دسترسی ساده تری را در اختیار کادر پزشکی قرار گیرد، این اطلاعات در آینده در اختیار پزشکان قرار خواهد گرفت. معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران اظهار داشت: به جهت اینکه بیمه شده سلامت به خدماتی که عرضه شده دسترسی داشته باشد می تواند توسط شماره ملی و همراه خود به سامانه خدمات شهروندی رجوع و با استفاده از رمز دو مرحله ای که برای بیمار ارسال می شود به اطلاعات در ارتباط با خود دسترسی پیدا کنند. وی ادامه داد: هر گاه برای بیمار نسخه نویسی یا نسخه پیچی صورت گیرد بلافاصه خدمت عرضه شده برای بیمار پیامک می شود. اگر پزشکی به صورت غیر قانونی خدمتی را تجویز کند بلافاصله پیامک ارسال شده و بیمار در صورتیکه آن خدمت را دریافت نکرده باشد می تواند مبحث را به اداره کل نظارت شهرستان یا استان مربوطه سازمان گزارش کند و حتما پیگیری های لازم صورت می گیرد. رضایی در مورد اظهارات اخیر در خصوص نشت اطلاعات محرمانه بیماران از پلت فرم های بخش خصوصی فعال در نسخه الکترونیک اظهار داشت: این هم ناشی از نوعی اشتباه یا مغلطه گویی است که اولاً نرم افزارهای مطب، کلینیک و بیمارستان ها سالهای زیادی است که در عرصه سلامت مشغول خدمت هستند همچنان که در سایر بازارهای کسب و کارها هم حضور دارند و بحث نسخه الکترونیک که عنوان شد این نرم افزارها بسرعت این توانایی را به مجموعه نرم افزارهای خود افزودن که بتوانند در بازار رقابتی حذف نشوند و انصافاً در مدت کوتاه قابلیت های خوبی از خود نشان دادن و ما هم با عنایت به قابلیت فنی امکان تبادل سرویس با سامانه نسخه الکترونیک به آنها اجازه دادیم که در این حوزه در قالب قوانین و مقررات همچون متعهد بودن به حفظ امانت داری فعالیت کنند. وی در همین زمینه افزود: اگر فرض بگیریم ادعایی وجود دارد در خصوص این که این بخش به صورت غیرمجاز اطلاعات را درز می دهند یقیناً این موارد ارتباطی با نسخه الکترونیک ندارد چونکه سامانه نسخه الکترونیک اساساً اطلاعات محرمانه بیماران را در اختیار این نرم افزارهای خصوصی قرار نمی دهد که آنها بتوانند سوءاستفاده نمایند. اگر اطلاعاتی مورد سوءاستفاده قرار گیرد در ارتباط با اطلاعات ثبت شده توسط پزشکان و کلینیک ها در نرم افزارهای آنها است که در واقع پرونده های غیر رسمی و پراکنده در ارتباط با بیماران در مطب ها، کلینیک ها یا بیمارستان ها است. بدیهی است سازمان های بیمه گر نه اشرافی به این مورد دارند و نه صلاحیت ورود، بلکه اگر دوستانی که اتفاقاً در مسند نظام پزشکی هستند و مدعی چنین مسائلی حتما از مجاری ذی ربط بخواهند مساله را بررسی نمایند. رضایی اظهار داشت: بعنوان یک کارشناس حوزه سلامت از رئیس هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ یک سوال مشخص دارم، چرا موضوعی که سال ها است در نظام سلامت کشور جاری است منظورم فعالیت نرم افزارهای خصوصی در مطب، کلینیک و بیمارستان و در خلال این سالیان متمادی هم دسترسی وسیع به اطلاعات بیماران داشته اند و هم اینک هم دارند چطور شده همزمان با جاری شدن یک جز خدمتی نسخه الکترونیک نشت اطلاعات آنان رسانه ای می شود؟ آیا این مورد برای تخطئه نسخه الکترونیک کلید خورده یا رقابت شرکتهای بخش خصوصی که از قافله رقابت جا مانده اند؟ ما فکر می نماییم جنجال نشت اطلاعات محرمانه با هدف سودجویانه عده ای و از راه افراد موجه، دلسوز و کم اطلاع مطرح می شود. متأسفانه در تاریخ کشور ما کم نبوده که افرادی برای منفعت اندک منافع بزرگی از ملت را ضایع کردند امیدوارم حداقل در بخش سلامت که گروه نخبه کشور محسوب می شوند تاریخ به نفع مردم رقم بخورد.

1400/11/16
12:56:15
5.0 / 5
677
تگهای خبر: استاندارد , بازار , بهداشت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک - اپتیک، وضوح دید، کیفیت زندگی. دنیا رو واضح تر و زیباتر ببینید