جمع بندی اپتیك از وضعیت رعایت پروتكل های بهداشتی كرونایی در جشنواره فیلم فجر
گویی کرونا در اینجا به مرخصی رفته بود!
فیلم ها، عکس ها و همه آنچه از خانه جشنواره فیلم فجر در این روزها مخابره شد، زیر سایه سویه جدید کرونا (اُمیکرون) نگران کننده بود، ایسنا بعنوان یک رسانه در ده روز برگزاری این رویداد بارها با عناوین و تیترهای مختلف هشدار داد اما گویا قرار بود فقط یک رویداد اجرا شود تا وظیفه مان را انجام داده باشیم.
حالا که در ایسنا این گزارش را پس از اختتام جشنواره فیلم فجر جهت یادآوری و ضرورت جدی گرفتن سویه جدید کرونا می نویسیم، به گوش مان در فضای مجازی یا تماسهای دوستانه و کاری می رسد که تعدادی از افراد حاضر در برج میلاد به کرونا مبتلا شده اند، به هر حال ما بعنوان رسانه وظیفه داشتیم در طول جشنواره، این مساله را به مسئولان گوش زد نماییم تا شاهد نباشیم امروز بعد از برگزاری این رویداد، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر رسما اعلام نماید که پروتکلهای بهداشتی در جشنواره فیلم فجر رعایت نشده است.
در ادامه مروری داریم بر هشدارهای که دادیم اما جدی گرفته نشد و شاید این گزارش تلنگری برای رویدادهای هنری و اجتماعی پیش رو باشد که حداقل تا فرصت دارند، سویه جدید کرونا را جدی بگیرند.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش های برج میلاد و با جمعیتی بیشتر از سال گذشته، در غیاب دبیر مبتلا شده به کرونا و با نمایش فیلم فوتبالی «بیرو» بطور رسمی شروع شد.
دوشنبه ۱۱ بهمن ماه اولین روز جشنواره چهلم فیلم فجر در شرایطی که چند روزی بود، نقاش زاده (دبیر این رویداد) به کرونا مبتلا شده بود و حتی نشست خبری هم نتوانست برگزار کند، شروع شد و مرکز همایش های برج میلاد در اولین سانس یعنی ساعت ۱۳ با جمعیتی بیشتر از پیش بینی برای نخستین سانس و نیز در مقایسه با سال قبل که شرایط کرونائی همچنان وجود داشت، میزبان اهالی رسانه و منتقدان شد.
سالن نمایش فیلم با صندلی های ضربدر زده، فاصله گذاری شده و حدودا تمام ظرفیت درنظرگرفته شده پر شد، بااینکه افراد حاضر در مجموعه ماسک داشتند، اما بر خلاف وعده ها های قبلی و تاکیدی که از طرف مسئولان شده بود هیچ نوع تب سنجی هنگام به مرکز همایش ها یا سالن نمایش انجام نشد و خبری هم از تیم های پزشکی و نظارتی گفته شده از طرف وزارت بهداشت در مجموعه نبود.
در عین حال غرفه های برنامه های مختلف رادیو و تلویزیون در راهروهای جنبی سالن اصلی نمایش فیلم تعبیه شده بود و بدین سبب امسال برخلاف سال قبل راهرو ها شلوغ بودند.
در ابتدای نمایش فیلم اول هم تاکید شده که این سانس ها مختص اهالی رسانه هستند و سانس ها بعدی برای میهمانان ویژه هستند که باز هم مشخص نشد چرا باید حجم زیادی جمعیت را به خانه جشنواره که اولویت با اهالی رسانه است، در این شرایط که زنگ خطر کرونا به صدا درآمده است، به این سالن راه می دادند؟! و در همان مقطع ایسنا نوشت: ای کاش دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر تا دیر نشده است، برای رعایت بیشتر پروتکلهای بهداشتی یک تقسیم بندی مناسب داشته باشند تا اهالی رسانه در دو سانس مختلف و با تعداد کمتر جمعیت بتوانند، فیلم ها را با خیال آسوده و نگرانی کمتر از کرونا و سویه جدیدش ببینند و پیشنهادمان این بود که سانس میهمان ویژه به سانسی برای اهالی رسانه تبدیل شود! که البته تا اختتام جشنواره فیلم فجر ما شاهد حضور میهمانان ویژه و خاص بودیم که خیلی هایشان خانواده بودند و با بنرهای جشنواره عکس یادگاری می گرفتند و خیلی هایشان از مدیران فرهنگی و هنری در رده های مختلف بودند که حتی امکان پذیرایی شان گفته می شد از اهالی رسانه بیشتر بود.
و اولین نمایش فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر و نشست مطبوعاتی آن در حالی انجام شد که رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در کمترین حد خود انجام شد و هنرمندان حاضر در نشست بدون ماسک روبروی اهالی رسانه _ در شرایطی که نگرانی از پیک جدید کرونا وجود دارد _ نشستند.
بااینکه برخی از صندلی های های مرکز همایش های برج میلاد کم شده بود، اما نشانه گذاری صندلی ها برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی کافی نبود و به علت حضور جمعیت زیاد، برخی از صندلی های نشانه گذاری شده هم اشغال شدند. این در حالی بود که افراد قابل توجهی هنگام تماشای فیلم ماسک نداشتند.
اما نکته مهم و نگران کننده تر در ایام جولان امیکرون سالن کوچک نشست مطبوعاتی فیلم ها بود که برای نخستین فیلم با ازدحام عکاسان و خبرنگاران آن هم بدون رعایت فاصله گذاری برپا شد. سالن سعدی بعنوان محل برگزاری نشست های مطبوعاتی بدون تهویه مناسب پذیرای تمام کسانی شد که فقط یک کارت نشان می دادند و برخلاف سالهای قبل هیچ کدام از کارتهای حاضران برای ورود به سالن نشست کنترل نشد تا فقط افراد مجاز (خبرنگاران) بتوانند به سالن بروند.
هنرمندان حاضر در نشست بدون ماسک کنار هم نشستند و به سوالات پاسخ دادند، در حالی که بنظر می رسد با زدن ماسک کمی خیال مخاطبان و افراد حاضر در نشست آسان تر می شد.
و در روز نخست، نشست فیلم «مرد بازنده» در شرایطی که بسیار از حاضران نگران گردش ویروس کرونا در سالن بودند، با اعتراض و ترک سالن از طرف عکاسان خبری انجام شد و جواد عزتی بازیگر فیلم هم از آنها حمایت کرد.
بلافاصله انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران هم به شرایط نامناسب نشست های خبری چهلمین جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد.
و جشنواره فیلم فجر با شروع اکران های مردمی و در شرایطی که بیش از ۴۰ شهر، کشور به وضعیت قرمز کرونائی درآمده اند، به روز دوم رسید.
سه شنبه ۱۲ بهمن ماه دومین روز جشنواره چهلم فیلم فجر در سینمای رسانه ها و در مرکز همایش های برج میلاد با جوی نسبتا آرام و اندکی خلوت تر نسبت به روز اول، با استقرار یک گروه پزشکی در مرکز ولی همچنان بدون سنجش تب هنگام ورود سپری شد.
* یکی از نخستین خبرهای روز دوم جشنواره درباره تغییر محل برگزاری نشست های پرسش و پاسخ فیلم ها بود. دست اندرکاران جشنواره فجر بعد از اعتراض های فراوانی که در روز اول از طرف اهالی رسانه مطرح و حتی با اعتراض رسمی انجمن عکاسان سینمایی رو به رو شد، ضمن عذرخواهی از شرایط پیش آمده تصمیم گرفتند همانند سال قبل که جشنواره در وضعیت کرونائی برگزار شد، نشست فیلم ها را به سالن اصلی یعنی در همان جایی که فیلم ها نمایش داده می شد، منتقل کنند.
سومین روز جشنواره فیلم فجر با خبرهای نگران کننده ای از گستردگی شدید سوریه امیکرون در کشور همراه شد و بعد از چند سال شاهد واکنش های خاص و معنادار اهالی رسانه و منتقد به فیلم ها در برج میلاد بود.
اما همچنان رعایت پروتکل ها در خانه جشنواره دغدغه ای جدی و مورد انتقاد بود و در روز سوم در سالن نشست و راهروها تذکرهایی برای زدن ماسک داده می شد، اما بی توجهی هنرمندان هنگام برداشت عکس در مراسم فتوکال، بازتاب های مختلفی در بین خبرنگاران داشت، حتی یکی از تهیه کنندگان که در نشست خبری به او تذکر داده شد که ماسک بزند، در یک اظهار نظر عجیب اظهار داشت که "همه باید امیکرون را بگیرند!"
از اتفاق های خارج از محل اصلی جشنواره باید به سینماهای مردمی نیز اشاره نمود که خبرها از طرف برخی علاقمندانی که بلیت خریده بودند، نشان می داد ظرفیت مخاطبان در سینماها بالا است ولی هیچ نوع نظارت یا اقدامی برای جلوگیری از ورود تماشاگران دارای علایم کرونائی مثل تب سنجی صورت نمی گیرد.
چهارمین روز جشنواره فیلم فجر با حضور بی سروصدای علی نصیریان یکی از بزرگان بازیگری سینما و تئاتر ایران در مقابل توجه ویژه عکاسان و خبرنگاران به حضور رئیس سازمان سینمایی در محل برگزاری جشنواره و همین طور با به اوج رسیدن انتقادها از هیأت انتخاب جشنواره بابت برخی فیلم های منتخب شان سپری شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی درباره شلوغی خانه جشنواره و صدور تعداد زیاد کارت در همان روز اظهار داشته بود: قبل از شروع جشنواره با همکاران مرتبط در وزارت بهداشت رایزنی هایی صورت گرفت و پیش بینی آنها این بود که امیکرون در این مقطع در ایران شدت نخواهد گرفت. به همین دلیل در ابتدا ظرفیت بیشتری برای سینمای رسانه و مردمی در نظر گرفته شده بود.
16 بهمن ماه در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر، ابراهیم حاتمی کیا به علت ابتلای ناگهانی به کرونا نتوانست در نمایش نخستین فیلم سینمایی پسرش شرکت نماید.
اما در این روز مسعود نقاش زاده پس از سپری کردن دوران قرنطینه خود در مرکز همایش های برج میلاد روبروی خبرنگاران نشست تا پاسخگوی سوالات آنها باشد.
نقاش زاده در پاسخ به سوال ایسنا درباره آشفتگی برنامه های جشنواره و نوعی بی برنامگی و غافلگیری در وضعیت قرمز کرونائی و این که چه تعداد کارت صادر شده است؟ مطرح کرده بود: ما سه سناریو برای شروع جشنواره داشتیم؛ یکی باحضور صاحبان آثار و رسانه و مردم، یکی بدون مردم و یکی بدون رسانه و فقط با داوری. تا پنج روز پیش از شروع جشنواره به ما هشدارهای کلی یادآوری می شد اما هیچ سفارش و اکیدی نبود که با محدودیت و ظرفیت خاصی برگزار کنید. واقعیت این است که ما روزانه برنامه را تغییر می دادیم و این غافلگیری نیست. آشفتگی روز اول جشنواره هم بنا بر این بود. درباره سالن نشست در روز اول ماجرا این است که به علت پرده نمایش حساس سالن اصلی، جای دیگری درنظر گرفته شد ولی بنا به شرایط و تعداد متقاضیان تغییر نمود.
او بعد از چند بار اصرار درباره اعلام تعداد کارت های جشنواره هم اظهار داشته بود: سالن برج میلاد بطور معمول ۱۶۰۰ نفر ظرفیت دارد و کسانی که به سالن دسترسی دارند شامل رسانه ها، منتقدها، صاحبان فیلم ها، برخی داوران بخشهای مختلف، تعدادی افراد دانشگاهی هستند.
در نهایت عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در این زمینه متذکره شده بود: تعداد کارت ها شاید بیشتر از تعداد صندلی ها باشد و در کل بیش از ۲۳۰۰ کارت است. اهالی رسانه ۸۳۱ هستند که برخی در سینماهای دیگر حضور دارند. ۱۳۷ نفر عوامل اجرائی هم کارت دارند که اجازه دیدن فیلم ندارند.
روز هفتم و روز شلوغ جشنواره فیلم فجر زیر سایه کرونا
سینمای رسانه در جشنواره فیلم فجر با نمایش دو فیلم از رضا میرکریمی و هادی حجازی فر و استقبال قابل توجه و حضوری پرتعداد به روز هفتم رسید.
روز یکشنبه، نمایش فیلم هایی از میرکریمی و اثری درباره شهید مهدی باکری که هر کدام مخاطبان خاص خودرا داشتند یکی از روزهای شلوغ جشنواره فجر را رقم زد و حضور جمعیت زیاد در سالن نمایش، شلوغی و ازدحام در راهروها و غرفه های مختلف برنامه های رادیویی و تلویزیونی خصوصاً هنگامی که میهمان ویژه ای در برج میلاد حاضر می شود نگرانی ها بابت شیوع ویروس کرونا را بیشتر می کرد به خصوص آنکه کارشناسان سلامت که در مرکز همایش ها حضور داشتند، می گفتند، چرخش امیکرون در خانه جشنواره زیاد و جدی است و سفارش به مراقبت می کردند. ضمن این که برخلاف خبرهای اعلام شده، در برنامه های تلویزیونی اشاره شده بود که در مراجعه بعضی خبرنگارها برای انجام تست سریع کرونا گفته شده که امکانات برای گرفتن تست Pcr در خانه جشنواره وجود ندارد.
اما نهمین روز جشنواره فیلم فجر با ادعا در نقص سیستم رأی گیری سینماهای مردمی و احتمال دستکاری در آراء، تصاویر خانوادگی هنرمندان، یک فضای احساسی از حضور قهرمانان پروازی سالهای جنگ و انجام تست کرونا در سینمای مطبوعات به انتها رسید.
از با اهمیت ترین اتفاق های روز 19 بهمن در خانه جشنواره فراهم شدن شرایط برای تست Pcr کرونا بود که در یکی دو روز گذشته شروع شده، در صورتیکه از شروع جشنواره بارها نسبت به نبود تب سنج و نظارت دقیق پزشکی در محل اصلی جشنواره انتقاد می شد؛ به ویژه آنکه هر روزی که گذشت تعداد میهمان های جشنواره بیشتر شدند و اقدامی برای جلوگیری از تجمع به خصوص برای عکاس ها هنگام بازدیدهای رسمی مسئولان و مراسم فوتوکال انجام نشد. به گواه برخی خبرنگاران حاضر در خانه جشنواره نتیجه تست برخی از افرادی که خودشان متقاضی بودند، مثبت اعلام گردید و با ضبط کارت، دیگر امکان حضور آنها در دو روز آخر جشنواره فراهم نشد و برخی خبرنگارها و عکاس ها که نگران ناقل بودن خود بودند با افسوس می گفتند که ای کاش این کار زودتر انجام می شد نه چند روز مانده به انتها جشنواره که تمام مدیران و بازدیدهای رسمی تمام شده است.
حاشیه های سیمرغ مردمی فیلم فجر و حذف آن در روزهای آخر جشنواره فیلم فجر اخبار اصلی بود که در کنار نگرانی های کرونائی در صدر بود و ایسنا هم در مطلبی نوشت: جشنواره «بین المللی» فجر سال بعد با همین "دست فرمون" برگزار می شود؟
و ایسنا در همان گزارش اشاره نمود که بعد از روزها اعتراض بابت شلوغی سالن مطبوعات و این که هیچ نظارتی بر جلوگیری از تجمع به ویژه در مراسم فوتوکال صورت نمی گرفت، استقرار یک تیم پزشکی در ایام پایانی برای انجام تست سریع کرونا همانند نوشداروی پس از مرگ سهراب تلقی می شد. یکی از افراد این تیم به ایسنا گفته بود که بیشتر افراد به علت انکه می دانند در صورت مثبت بودن تست، کارتشان گرفته می شود و اجازه ورود به مرکز همایش ها را ندارند، از دادن تست خودداری می کردند با این وجود در چند روز گذشته بیش از ۶۰ نفر تست داده اند که حدودا یک ششم آنها به کرونا مبتلا بودند. او همین طور اشاره نمود که وضعیت جشنواره فیلم فجر از همان ابتدا به شکلی بود که استقرار چنین گروهی ضرورت داشت ولی به علت مهیا نشدن شرایط برای انجام تست، کار به روزهای آخر رسید.
اما تیر خلاص به آخرین سکانس جشنواره فیلم فحر با لو رفتن اسامی برگزیدگان بود و در کنار آن با وجود تاکید زیادی که در وضعیت فعلی کرونا به رعایت پروتکلهای بهداشتی در تجمعها و مراسم این چنینی می شد هیچکدام از هیئت داوران هنگام اهدای جوایز ماسک نداشتند و حتی با برخی برگزیدگان، روبوسی هم می کردند و در عین حال برگزیدگان و افراد حاضر بر روی سن هم کم و بیش ماسک داشتند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵