اپتیک optlab

۷ ماده غذایی که مصرف آنها به نفع سلامت روده ها نیست

۷ ماده غذایی که مصرف آنها به نفع سلامت روده ها نیست به گزارش اپتیک، باکتری های مفید موجود در روده های شما برای هضم موثر مواد غذایی لازم و مسئول تجزیه مواد غذایی خاصی هستند که بدن شما نمی تواند به تنهایی هضم کند. این باکتری ها همینطور منجر به تقویت انرژی و سیستم ایمنی بدن می شوند اما مشکل اینست که گاهی اوقات عادات بد غذایی می تواند عملکرد این باکتری ها را گرفتار مشکل کرده و کیفیت زندگی شما را کم کند.


به گزارش اپتیک به نقل از ایسنا، تمام مواد غذایی در نهایت در روده تجزیه می شوند و به شکل ساده ای وارد بدن می شوند که می تواند وارد جریان خون شده و بعنوان مواد مغذی در بدن ما تحویل داده شود که این امر تنها با یک سیستم گوارشی سالم امکان پذیر است.
بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، خطرناکترین غذاها که تعادل باکتری های روده را بهم زده و سلامت این عضو بدن را تحت تأثیر قرار می دهند شامل موارد زیر هستند:
ـ دانه های با گلوتن بالا: باآنکه فیبر موجود در دانه ها عملکرد روده را بهبود می بخشد، گلوتن دانه های تصفیه شده می تواند منجر به برخی مشکلات گوارشی شود. گلوتن به صورت صحیح هضم نشده یا متابولیزه نمی گردد و در نتیجه عوارضی مانند آلرژی یا واکنش های جانبی را به همراه دارد. مصرف بیش از اندازه گلوتن منجر به افزایش سطح التهاب می شود و اگر این التهاب کنترل نشود، با بیماری های خودایمنی مانند دیابت، آرتروز، آلزایمر، لوپوس، فیبرومیالژیا، ام اس و بیماری کرون همراه خواهد بود.
ـ گوشت قرمز: خوردن گوشت قرمز به صورت منظم نه تنها خطر مبتلا شدن به نقرس را زیاد می کند، بلکه می تواند با افزایش التهاب در بدن، عملکرد روده ها را هم مختل کند. گوشت قرمز در مقایسه با گوشت مرغ یا بوقلمون دیر هضم است و می تواند منجر به التهاب شکم و نفخ شود. علاوه بر این گوشت قرمز میزان باکتری های خوب روده را می کاهد و خطر مبتلا شدن به عفونت را بالا می برد.
ـ غذاهای سرخ شده: این غذاها که بسیار خاصیت اعتیاد آور دارند، در طولانی مدت سبب اختلالات متابولیکی و مشکلات وزن می شوند. در کوتاه مدت عارضه این نوع غذاها روده را تحریک می کنند و اسید معده را می افزایند. همینطور مشکلاتی از قبیل ریفلاکس ایجاد می کنند. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، گاستریت و دیگر اختلالات گوارشی باید از این غذاها به شدت اجتناب کنند.
ـ لبنیات: در حالیکه محصولات لبنی می توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تأمین کنند، افرادی که گرفتار عدم تحمل لاکتوز هستند، باید از مصرف آنها اجتناب کنند. چربی، لاکتوز و سایر پروتئین های لبنیات به صورت مستقیم بر سلامت روده ها تأثیر می گذارند و میکروبیوم آنها را تغییر می دهند. لبنیات پرچرب همینطور منجر به التهاب و سایر مشکلات گوارشی در بدن می شوند. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید نوع بدون لاکتوز و حاوی پروبیوتیک این محصولات را انتخاب کنند.
ـ غذاهای تند: فلفل همچون غذاهایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از شما در مقابل صدمه های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. با این وجود مصرف بیش از اندازه غذاهای تند سبب التهاب جدی در پوشش معده و روده شما می شود و این روند برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند خطرناک می باشد. سوزش سر دل، ریفلاکس اسید و گاستریت همچون علایم مصرف بیش از اندازه غذاهای تند است.
ـ قهوه و نوشابه: قهوه و سودا با افزایش ریفلاکس اسید و التهاب روده ارتباط دارند. این نوشیدنی ها با مقادیر بالای شکر و مواد افزودنی، سبب اسهال و دردهای شدید شکمی می شوند.
ـ مواد غذایی کنسرو و پردازش شده: آنچه صنعت تمایلی ندارد که مردم بدانند اینست که مواد مغذی غذاهای کنسرو و پردازش شده خیلی کم هستند. در عوض این غذاها سرشار از مواد افزودنی هستند که سلامت روده را تحت تأثیر منفی قرار می دهند. مواد افزودنی این محصولات خطر مبتلا شدن به بیماری های متابولیک، سندرم روده تحریک پذیر و انواع مختلف سرطان ها را بالا می برند.



1401/06/03
12:37:08
5.0 / 5
34
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک