اپتیک optlab

چه بخوریم که به آب مروارید مبتلا نشویم؟

چه بخوریم که به آب مروارید مبتلا نشویم؟ به گزارش اپتیک، آیا چشمان شما تمامی مواد مغذی مورد نیاز جهت جلوگیری از آب مروارید و سایر بیماری های چشمی را در اختیار دارد؟.



به گزارش اپتیک به نقل از ایسنا، چشم ها هم به مواد مغذی نیاز دارند و این مواد می توانند از بیماری هایی نظیر کاتاراکت یا همان آب مروارید، دژنراسیون ماکولار و سایر بیماری های چشمی پیشگیری کنند. بر همین مبنا باید پرسید که برای حفظ سلامت چشم مان چه مواد غذایی را باید مصرف کنیم؟.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در ادامه سفارش های تغذیه ای برای حفظ سلامت چشم ها می آید:

- کلم پیچ: برگ های سبز این کلم منبع غنی از لوتئین و زگزانتین است که در رابطه با ویتامین A و بتاکاروتن هستند. تحقیقات نشان داده است که این ترکیبات بافت چشم را از خطرات نور آفتاب محافظت می کند و ریسک کاتاراکت یا آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را می کاهد. منابع خوب دیگر این مواد مغذی شامل سبزیجات برگ سبز تیره مثل کلم، اسفناج، کلم بروکلی، کیوی، انگور قرمز، پرتقال، ذرت، انبه و خربزه است.

در عین حال بدن ما برای جذب لوتئین و زگزانتین احتیاج به چربی دارد. ازاین رو خوردن این منابع را حتما با کمی چربی همراه باشد. کلم یک ماده غذایی تک منظوره نیست، بلکه این سبزی حاوی ویتامین C و بتاکاروتن هم هست که از دیگر مواد مغذی مفید برای چشم هستند.

- سیب زمینی: یک منبع خوب بتاکاروتن است که امکان دارد پیشرفت دژنراسیون ماکولا را کُند کند. بدن شما بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند و این ویتامین از خشکی چشم ها و کوری شبانه جلوگیری می کند. بتاکاروتن و ویتامین A به کاهش خطر عفونت چشم هم کمک می کنند. اگر سیب زمینی دوست ندارید، تلاش کنید از دیگر مواد غذایی مانند هویج و کدو یا مواد غذایی به رنگ سبز تیره شامل اسفناج، بتاکاروتن خویش را به دست آورید. جگر، شیر و تخم مرغ دیگر منابع عالی ویتامین A هستند و همانند لوتئین و زگزانتین، بتاکاروتن و ویتامین A در هنگام غذا خوردن با یک چربی سالم مانند روغن زیتون جذب می شوند.

- توت فرنگی: توت فرنگی تازه یک ماده غذایی مفید برای چشمان شماست. این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان بوده که می تواند خطر مبتلا شدن به آب مروارید را کم کند. همینطور مطمئن شوید که در بشقاب خود از سایر غذاهای غنی از ویتامین C شامل فلفل، بروکلی، مرکبات مانند نارنگی و گریپ فروت در طول روز بهره برده اید.

- سالمون: اگر چشم شما گرفتار خشکی است به میزان کافی امگا ۳ مصرف کنید تا این مشکل شما برطرف شود. همه روزه مقدار کافی چربی مفید را می توانید از طریق مصرف سالمون یا سایر انواع ماهی ها، گردو که حاوی ویتامین E بوده که آن هم برای چشم مفید می باشد و تخم کتان دریافت کنید. سالمون همینطور منبع خوبی از ویتامین D است که به محافظت در مقابل دژنراسیون ماکولا کمک می نماید. ویتامین D را میتوان با مصرف ماهی های ساردین، شیر و آب پرتقال غنی شده با ویتامین D هم به دست آورید.

- چای سبز: یک فنجان چای سبز بیشتر از یک نوشیدنی آرامش بخش و خوشمزه است. آنتی اکسیدان آن امکان دارد به کاهش خطر مبتلا شدن به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا کمک نماید. چای سبز حاوی مواد سلامت بخشی است که به نام کاتچین شناخته می شود که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. سایر غذاهایی که حاوی کاتچین هستند عبارتند از شراب قرمز، شکلات، انواع توت ها و سیب. چای سیاه هم دارای کاتچین است ولی مقدار آن کمتر از چای سبز است.





منبع:

1401/09/03
16:51:58
5.0 / 5
108
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , تغذیه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک