اپتیک optlab
یك روانشناس بالینی مطرح كرد؛

۶ نشانه تشخیص اختلال یادگیری

۶ نشانه تشخیص اختلال یادگیری به گزارش اپتیک یک روانشناس بالینی اظهار داشت: بررسی دقیق کارکردهای شناختی در دوره خردسالی علاوه بر استعدادیابی، نقاط ضعف و قوت کودکان را هم مشخص می کند.


سهیلا خانی، در گفتگو با خبرنگار مهر، اضافه کرد: اختلال یادگیری، موضوعی فراگیر است که با بروز مشکلات شدید در گوش کردن، صحبت کردن، نوشتن، استدلال یا توانایی های محاسبه بروز می کند و به نارسایی در شبکه اعصاب مرکزی مربوط است. وی افزود: تعریف حیطه های در رابطه با آموزش و پرورش و روانشناسی دانش آموزان اختلالات یادگیری در مفهوم سازی، بسیار حائز اهمیت می باشد چونکه از راه تعریف است که میتوان اقدامات در رابطه با تشخیص، شناسایی و درمان را مشخص کرد. خانی خاطرنشان کرد: بعد از فرآیند تشخیص اختلال یادگیری، باید به شناسایی نیازهای آموزشی و روانشناختی کودکان با ناتوانی یادگیری پرداخت و محتوای غنی و کاربردی مداخله های روانشناختی را با استناد به نقص یا نقصها در زمینه های شناختی، طراحی و تدوین کرد. این روانشناس بالینی افزود: اگر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزی کمتر از سطح انتظار باشد، باید اقدامات غربالگری را پیگیری کرد، علاوه بر شکاف بین توانایی بالقوه یا کارکردهای شناختی و عملکرد تحصیلی باید به ملاک های دقیق تری در زمینه تشخیص اختلال یادگیری توجه گردد. وی ادامه داد: برای کسب مهارت خواندن، یک کودک باید با استناد به ادراک شنوایی و بینایی توانایی تمایز ادراک بینایی و شنوایی را داشته باشد و قابلیت های حافظه شنوایی، بینایی، زبان و سایر عملیات ذهنی را تکمیل کند. خانی اظهار نمود: خوشبختانه این عملکردها در بیشتر کودکان به اندازه کافی دیده می شود، به صورتی که قادرند موضوعات درسی را یاد بگیرند، فقط زمانی که این گونه کارکردهای شناختی مختل شوند و کودک نتواند از راه کارکردهای شناختی جبرانی در دیگر زمینه ها این گونه نقصها را مرتفع کند آنگاه در فرآیند خواندن، نوشتن، دیکته یا انجام محاسبات با مشکل روبرو می شود. این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: ۶ نشانه مهم برای تشخیص اختلال یادگیری وجود دارد، نخستین نشانه این است که فرد برای خواندن کلمه تلاش زیادی یا کند و نادرست عمل کند، مشکل داشتن در فهمیدن مفهوم کلمه ای که می خواند، یک نشانه دیگر است.

خانی اضافه کرد: مشکل داشتن در هجی کردن، سازمان بندی ضعیف در بیان نوشتاری و پاراگراف بندی، مشکل داشتن در فهم عدد، خصوصیت های اعداد یا محاسبه و ناتوانی در استدلال ریاضی و بکارگیری مفاهیم، خصوصیت ها یا روش های ریاضی برای حل مساله از دیگر نشانه های اختلال یادگیری است. این روانشناس بالینی اظهار داشت: تشخیص دقیق هر کدام از علائم در رابطه با اختلال در محاسبات، خواندن و نوشتن، باید از راه آزمون های غیر رسمی و رسمی توسط آزمونگر حرفه ای و با تجربه صورت گیرد. خانی افزود: بررسی وضعیت دقت، توجه، تمرکز، معطوف سازی و ادراک در دوره خردسالی، نقش تعیین کننده ای را در غربالگری اختلال یادگیری دارد و مداخله های زود هنگام در زمینه کارکردهای هوشیاری (توجه، دقت، تمرکز و معطوف سازی) در دوره خردسالی، اثربخشی بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت. این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: بررسی دقیق کارکردهای شناختی در دوره خردسالی مزایای گوناگونی را به وجود می آورد که علاوه بر استعدادیابی، می تواند در چرخه تحولی و یا شناسایی دقیق زمینه های شناختی در دوره خردسالی تصویر واضح و شفافی از نقاط ضعف و قوت کودکان خردسال را عرضه نماید. وی خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد که دانش آموزان ناتوان در یادگیری را پیش از ورود به کلاس اول دبستان مورد ارزیابی روانشناختی قرار داد و با استفاده از اصول و فنون سنجش روانشناختی به تشخیص و شناسایی این ناتوانی پرداخت. خانی افزود: بدون شک تمام دانش آموزان باید پیش از ورود به مدرسه، توسط متخصصان بینایی سنجی و شنوایی سنجی مورد معاینه قرار گیرند تا در صورت وجود صدمه های حسی، مداخله های مرتبط عرضه شود.


منبع:

1400/06/07
13:14:00
5.0 / 5
600
تگهای خبر: آموزش , دانش , درمان , روانشناسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک