اپتیک optlab
قائم مقام سازمان نظام پرستاری مطرح كرد؛

دلایل افزایش شكایت از پرستاران، لزوم آگاهی از حقوق پرستاری

دلایل افزایش شكایت از پرستاران، لزوم آگاهی از حقوق پرستاری اپتیك: قائم مقام سازمان نظام پرستاری اظهار داشت: در چند سال اخیر خوانده های پرستاری به مراجع قانونی ۲۰۰ درصد افزایش داشته و این آمار بسیار نگران كننده است.


به گزارش اپتیك به نقل از مهر، محمد شریفی مقدم در گردهمایی هیات مدیره های نظام پرستاری سراسر كشور در هتل كوثر تهران، از «قانون» بعنوان یك نظام اجتماعی نام برد و اظهارداشت: قانون برای جلوگیری از زورگویی وضع شده اما در بعضی موارد باز هم قوانین به نفع زورگویان است. وی با عنوان این مطلب كه وضع قانون و مقررات برای نظم بخشیدن به جامعه است، اضافه كرد: قانون هر كشوری با سایر كشورها متفاوت می باشد و قانون كشور ما بر مبنای قانون اساسی و شرع وضع شده است. شریفی مقدم به مقوله قوانین پرستاری اشاره نمود و اظهار داشت: قوانین پرستاری بر این نكته تاكید دارد كه دریافت كنندگان و گیرندگان خدمت می بایست از حقوقی برخوردار باشند، زیرا اگر عرضه دهندگان خدمت از حقوق مناسب برخوردار نباشند، گیرندگان خدمت از خدمات با كیفیتی بهره مند نخواهند شد. قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: یك پرستار می بایست از مسئولیت های قانونی خود آگاهی داشته باشد، اما این مورد در سیستم پرستاری مورد غفلت واقع شده است. وی تصریح كرد: اما در سیستم پزشكی این گونه است كه پزشكان ابتدا باید از مسائل حقوقی خود آگاه باشند در این خصوص سازمان نظام پرستاری به برد پرستاری پیشنهاد داده است كه ۲ واحد حقوق و مسئولیت های قانونی پرستاری را در واحدهای درسی پرستاری قرار دهد اما متاسفانه این امر صورت نگرفته است. شریفی مقدم اظهارداشت: اولین گام در مصونیت پرستاران از مشكلات قانونی، آگاهی از حقوق و قوانین است. برپایه آمار در چند سال اخیر خوانده های پرستاری به مراجع قانونی۲۰۰ درصد افزایش داشته و این آمار بسیار نگران كننده است. وی ادامه داد: استقلال حرفه ای یكی دیگر از دلایل خوانده شدن پرستاران به مراجع قانونی است، زیرا بیان اینكه حرفه پرستاری مستقل است، معایب و مزایایی به دنبال داشته است. شریفی مقدم با عنوان این مطلب كه آگاهی مردم نسبت به مسائل پزشكی و درمانی افزایش یافته و در صورت بروز مشكل امكان طرح شكایت برای آنها فراهم است، تصریح كرد: با پیشرفت تكنولوژی و عدم استفاده صحیح پرستاران از امكانات و بالطبع آن افزایش نقش و مسئولیت پرستاران، به شكلی احتمال بروز خطا بیشتر شده و از همین رو، شكایت از پرستاران روز به روز افزایش خواهد داشت. قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان این مطلب كه افزایش هزینه های درمانی سبب بالا رفتن انتظارات بیماران و همراهان آنها از خدماتی كه دریافت می كنند، می شود، اظهار داشت: اگر بیمار، خدمات مناسبی دریافت نكند از كادر درمان شكایت كرده و پیگیر حقوق خود خواهد شد. وی اضافه كرد: افزایش آمار دفاع حقوقدانان از بیماران و همراهان آنان سبب گشته است كه مددجویان به هر دلیلی همچون خدمات دریافتی و یا رفتار كادر درمان به سراغ وكلا رفته و طرح دعوا نمایند. به قول شریفی مقدم، بیشترین آمار شكایات از پرستاران عوامل رفتاری آنها است. زیرا، كمبود تعداد نیروی پرستاری و اضافه كاری های الزامی و خستگی ناشی از شیفت های مختلف سبب بروز رفتارهای نامناسب پرستاران با همراهان بیمار می گردد و این امر سبب برانگیختگی همراهان از رفتار اخلاقی پرستاران شده و بالطبع آمار شكایت از پرستاران افزایش می یابد. قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: نقش همكاران در مراكز درمانی بسیار حائز اهمیت است، ازاین رو اگر پرستاران از یكدیگر حمایت نمایند و فعالیت های یكدیگر را پوشش دهند بطور قطع آمار شكایت از پرستاران كاهش خواهد یافت. وی بر لزوم برپایی كارگاه هایی به منظور ارتقای دانش حقوقی پرستاران تصریح كرد و اضافه كرد: آگاهی حقوقی پرستار، سبب خواهد شد تا او بر مبنای شرح وظایف قانونی خود كار كند و اطمینان بیشتری به فعالیت های خود داشته باشد و در صورتی كه به مراجع حقوقی و انتظامی احضار شد، از نحوه برخورد قانونی با او آگاهی داشته باشد. شریفی مقدم اظهار داشت: در خیلی از موارد مراجع حقوقی و انتظامی پرستاران را بعنوان آگاه احضار می كنند زیرا اعتقاد بر این است كه بیشترین زمان را پرستاران با بیماران می گذرانند و آگاه ترین فرد هستند. وی اضافه كرد: خوشبختانه هم اكنون نمایندگانی از پرستاران در مراجع انتظامی، نظام پزشكی، هیات های بدوی، تجدید نظر و... حضور دارند و تنها در پزشكی قانونی نماینده ای از پرستاران نیست كه طی مكاتبات انجام شده با قوه قضائیه در پزشكی قانونی هم نماینده ای از پرستاری حضور خواهد یافت. قائم مقام سازمان نظام پرستاری در انتها تصریح كرد: ازاین رو اگر میزان خطا كمتر شود سبب افزایش كیفیت خواهد شد و مردم می توانند از یك خدمات مناسب پرستاری بهره مند شوند.

1397/02/03
12:47:00
5.0 / 5
4428
تگهای خبر: بیمار , پزشك , خدمات , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک