اپتیک optlab

نكات بهداشتی كه زائران اربعین می بایست رعایت كنند

نكات بهداشتی كه زائران اربعین می بایست رعایت كنند به گزارش اپتیك، به نقل از ایرنا زائران اربعین حسینی در طول مسیر راهپیمایی باید نكات بهداشتی را رعایت كنند تا ضمن بهره گیری از فیوضات معنوی، سفری سالم داشته باشند.


رئیس مركز تحقیقات تكنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشكی ایران روز پنجشنبه در این خصوص به خبرنگار علمی ایرنا، اظهار داشت: باتوجه جمعیت میلیونی در مراسم راهپیمایی اربعین، زائران باید از مواد غذایی سالم استفاده كنند تا دچار مسمومیت غذایی نشوند.
دكتر احمد جنیدی با اشاره به اینكه از مصرف غذاهای نپخته غیربهداشتی خودداری كنند، اضافه كرد: در اثر پخت غذا، میكروب ها از بین می رود اما مصرف غذاهای غیر بهداشتی به خصوص نپخته، آنان را در معرض مسمومیت غذایی قرار می دهد.
وی به احتمال انتقال بیماری های عفونی به خصوص تنفسی و گوارشی اشاره كرد و اظهار داشت: با رعایت اصول بهداشتی فردی، می توان از مبتلا شدن به این بیماری ها جلوگیری كرد.
جنیدی اظهار نمود: با عنایت به شروع سرما در بعضی از مناطق مرزی ایران و شهرهای عراق، زائران باید پوشاك مناسب استفاده كنند تا دچار سرماخوردگی یا آنفلوزا نشوند.

** زائران حتی المقدور شب ها استراحت كنند
وی به زائران اربعین سفارش كرد كه حدت المقدور شب ها را استراحت كنند، مگر اینكه به دلایلی مجبور به پیاده رویی در شب ها باشند.
جنیدی ادامه داد كه بعضی از زائران ترجیح می دهند كه شب ها پیاده رویی كنند كه سفارش می گردد این كار را انجام ندهند.
وی بر لزوم رعایت خواب به اندازه كافی در طول مسیر پیاده رویی تصریح كرد و اظهار داشت: با عنایت به طی مسافت چندین كیلومتری و خستگی راه، زائران اربعین حسینی باید خواب كافی و غذای مناسب مصرف كنند تا بدون مشكل این مسیر را طی كنند.
جنیدی با اشاره به گرم بودن هوا در روزها به زائران سفارش كرد كه از وسایل لازم از جمله كلاه استفاده كنند و در صورت نداشتن تحمل گرما، در ساعات خنك تر راهپیمایی كنند.

** زائران ماسك مناسب را به همراه داشته باشند
وی اظهار داشت: باتوجه به وجود گرد و غبار در بعضی از مسیر راهپیمایی، حتما ماسك مناسب را به همراه داشته و از آن در مواقع لزوم، استفاده كنند.
جنیدی به افراد مستعد بیماری های دستگاه تنفسی به خصوص آسم، افراد مسن، كودكان و بیماران قلبی و عروقی سفارش كرد كه حتما ماسك مناسب برای جلوگیری از عوارض گردوغبار به همراه داشته تا مشكلاتی برای آنان به وجود نیاید.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران اضافه كرد: گاهی اوقات شدت گرد و غبار زیاد است و زائران در این شرایط باید در فضاهای بسته مانند موكب ها، حضور یابند و تردد كمتری در این مواقع داشته باشند.
وی اظهار نمود: ماسك های معمولی گرد و غبار كمتر از 2. 5 میكرون را جذب نمی كند و باید از ماسك های مناسب (N95) استفاده كنند تا دچار مشكل نشوند.

** آب های آشامیدنی بهداشتی مصرف كنید
وی بر لزوم استفاده از آب آشامیدنی سالم تصریح كرد و اظهار داشت: از آب های بسته بندی شده استفاده كنند تا دچار مشكل نشوند.
جنیدی اعلام نمود كه آب غیر بسته بندی معمولا تصفیه نشده هستند و ممكن است مشكلاتی را برای زائران به وجود آورد، بنابراین در صورت دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی بسته بندی شده، از آب جوشیده خنك شده استفاده كنند.
وی اضافه كرد: شست و شوی دست پیش از مصرف غذا و بعد از استفاده از سرویس های بهداشتی، گرم كردن غذا و استفاده نكردن از غذای سرد از جمله موضوعاتی كه سفارش می گردد زائران آنها را رعایت كنند.
علمی ** 1201 ** 1440
خبرنگار: عبدالكریم جبارپور** انتشار: گلشن

 

1396/08/12
19:53:22
5.0 / 5
4996
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک