اپتیک optlab
دبیر علمی كنگره پیشگیری و درمان چاقی:

وزن غیرطبیعی میان ایرانی ها

وزن غیرطبیعی میان ایرانی ها اپتیك: دبیر علمی ششمین كنگره پیشگیری و درمان چاقی با اشاره به اینكه از حدود 80 میلیون جمعیت ایران 30 میلیون نفر وزن غیرطبیعی دارند، نسبت به روند شیوع چاقی در ایران به عنوان یك كشور درحال توسعه اخطار داد.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر مجید ولیزاده روز چهارشنبه در نشست خبری ششمین كنگره پیشگیری و درمان چاقی و سومین كنگره بین المللی چاقی و متابولیك اظهار نمود: همینطور 20 درصد كودكان ایرانی چاق هستند و این چاقی بیشتر در پسران دیده می گردد اما در میان بزرگسالان بیشتر زنان دچار چاقی هستند.
وی با اشاره به اینكه چاقی عوارض زیادی دارد و بر كیفیت زندگی تاثیر مستقیم می گذارد، اضافه كرد: آرتروز زانو، دردهای كمری، آرتروز مهره های كمری، دیابت، اختلالات چربی خون، سكته های قلبی و مغزی، مشكلات گوارشی و بعضی از انواع سرطان ها از عوارض چاقی هستند.
ولیزاده در مورد روش های درمان چاقی اظهار داشت: تغییر شیوع زندگی با اصلاح سبك تغذیه و مصرف غذاها با حجم بیشتر و كالری كمتر، انجام فعالیت های های بدنی مناسب روزانه و همینطور استفاده از روش های دارودرمانی نخستین روش های درمان چاقی است.
وی اضافه كرد: اما بعضی از افراد ممكن است با استفاده از این روش ها، نتیجه لازم را نگیرند و یا با شكست درمان چاقی و بازگشت وزن اولیه را به همراه داشته باشد.
ولیزاده ادامه داد: این مساله بازار روش های غیرعلمی را داغ كرده و سبب شده است تبلیغات زیادی در این مورد در سطح شهر مشاهده شود كه نه تنها در نهایت نتیجه مطلوب را به همراه نخواهد داشت بلكه عوارضی را هم برای بیماران تولید كند.
وی اظهار داشت: حتی روش درمانی جراحی برای 15 تا 20 درصد بیماران چاق مورد استفاده قرار می گیرد و 85 درصد بیماران باید با روش های غیرجراحی و تغییر شیوه های صحیح زندگی درمان شوند.

** تغییر نگرش نسبت به زندگی لازمه درمان چاقی
دكتر عبدالرضا پازوكی رئیس مركز تحقیقات جراحی های كم تهاجمی دانشگاه علوم پزشكی ایران، با تاكید بر اینكه برای درمان چاقی ابتدا باید تغییر در نگرش ها صورت گیرد و سپس تغییر رفتارها در زندگی رخ دهد، اضافه كرد: این تغییر رویكردها در زندگی باید در یك عزم ملی در سطح كشور نهادینه شود و در این راستا لازم است جامعه شناسان، روانشناسان، وزارت آموزش و پروش، رسانه ها و تمام نهادهای مربوطه همكاری های لازم را داشته باشند.
وی اظهار نمود: از سال 1386 فلوشیپ جراحی درون بین در مركز تحقیقات جراحی های كم تهاجمی به راه افتاده است و تابحال توانسته ایم بیشترین تجربه درمان چاقی مفرط كشور را با بیش از 11 هزار بیماری كه تحت نظر این مركز هستند، به دست آوریم.
پازوكی اضافه كرد: جراحی كم تهاجمی در افرادی كه چاقی مفرط دارند به عنوان روشی درمانی برای پیشگیری از بروز عوارض ثانویه چاقی به روش لاپاراسكوپی انجام می گردد.
وی با تاكید بر اینكه این روش درمانی عوارض كمتری نسبت به روش جراحی باز دارد، ادامه داد: مراجعان زیادی از سراسر كشور داریم و جراحی درمان چاقی به صورت تیمی و با همكاری تخصص های مختلف مانند متخصصان قلب، ریه، گوارش و غدد برای آنان در این مركز صورت می گیرد.
ششمین كنگره پیشگیری و درمان چاقی و سومین كنگره بین المللی چاقی و متابولیك در ایام هشتم تا دهم آذرماه در مركز همایش های ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می گردد.


 

1396/08/24
21:29:03
5.0 / 5
5536
تگهای خبر: بیمار , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک