اپتیک optlab
در نشست خبری به مناسبت هفته سالمندان مطرح شد

اجرای سند سالمندی نیازمند برنامه عملیاتی است

اجرای سند سالمندی نیازمند برنامه عملیاتی است به گزارش اپتیك مدیر گروه آموزشی سلامت سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با اشاره به رونمایی از سند سالمندی،  برنامه عملیاتی را برای اجرایی شدن مفاد این سند، لازم دانست.


به گزارش اپتیك به نقل از مهر، یدالله فتحی ممتاز، با تاكید بر مفاد این سند، اظهار داشت: سند سالمندی نیازمند پشتوانه اجرایی می باشد و باید با برنامه ریزی در بخش های مختلف، امكانات و راهكارهای اجرایی مفاد آن پیشبینی شود.
وی تصریح كرد: بعنوان مثال، اگر حفظ كرامت سالمندان هدف قرار گرفته است، باید برنامه های دستگاه ها و سازمان های مختلف در جهت تحقق این هدف باشد و به صورت عملی، در حفظ كرامت سالمندان تلاش شود.
مهشید فروغان هم در همین ارتباط، اظهار داشت: در سال گذشته، از متن سند سالمندی رونمایی گردید و در واقع، امسال با رونمایی از كل سند، مفاد آن به سازمان ها ابلاغ می شود تا هر سازمان و دستگاهی با عنایت به شرایط و وظایفی كه بعهده دارد، نسبت به اجرای آن اقدام نماید.
وی اضافه كرد: مثلا برای اسكان سالمندان تنها و یا سالمندانی كه امكان سكونت در كنار خانواده را ندارند، خانه های سالمندان با عنایت به نیازهای این قشر از جامعه ایجاد شود و به جای نگرش منفی نسبت به مراكز نگهداری سالمندان، این مراكز استانداردسازی شده و گسترش یابند تا در صورتیكه سالمندی برحسب نیاز، تمایل به سكونت در این مراكز داشت، بتواند با آرامش خاطر، به زندگی خود ادامه دهد و دستگاه های نظارتی هم مرتبا بر حسن انجام كار این مراكز نظارت كنند.
فروغان مدیر گروه آموزشی سلامت سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در مورد تربیت نیروی متخصص جهت فعالیت در مراكز سالمندان و یا دستگاه های سیاستگذار و برنامه ریز كشور، اظهار داشت: الان فقط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه علوم پزشكی تبریز نسبت به تربیت نیروی متخصص در این عرصه و در دو مقطع كارشناسی ارشد و دكتری اقدام می كنند كه دانشگاه علوم بهزیستی از سال ۸۸ تاكنون، ۲۴ تن فارغ التحصیل در مقطع دكتری و ۳۲ دانشجوی در حال تحصیل در این رشته دارد، ضمن آنكه ۱۸ تن مدرك كارشناسی ارشد سلامت سالمندی را از این دانشگاه دریافت كرده و ۲۶ تن هم الان در حال تحصیل در این مقطع می باشند.
وی با اشاره به آموزش های جمعی كاركنان دستگاه ها و سازمان های متقاضی در چارچوب دوره MTH، اضافه كرد: تابحال ۶۹ تن از این دوره فارغ التحصیل شده و ۶۲ تن هم در این دوره اشتغال به تحصیل دارند.
فروغان به اشتغال فارغ التحصیلان مقطع دكتری در زمینه تدریس در مراكز آموزش عالی اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه جایگاه فعالیت فارغ التحصیلان كارشناسی ارشد حوزه سلامت سالمندی هنوز معلوم نیست و از جانب دستگاه ها و سازمان های ذیربط تعریف نشده است و این برای دانش آموختگان این مقطع جای نگرانی دارد بخصوص كه به تازگی، پذیرش دانشجو در طب سالمندی به حالت تعلیق درآمده و سرنوشت آن معلوم نیست.
یدالله فتحی ممتاز هم در ارتباط با تربیت نیروی متخصص در كشور، اظهار داشت: درحالی كه برای توسعه آموزش این حوزه و تربیت نیروی متخصص در محدودیت بسر می بریم، برپایه تحقیقات انجام شده، برای رفع نیاز قشر سالمند كشور، به دو هزار و ۳۱ متخصص سالمندی نیازمندیم و آنهم افرادی كه بتوانند با انگیزه و با علاقه، در این عرصه فعالیت كنند.
این استاد دانشگاه و محقق حوزه سالمندی اضافه كرد: نتایج تحقیقات همینطور نشان می دهند كه الان فقط هشت درصد دانشجویان رشته های علوم پزشكی و فقط چهاردرصد پزشكان برای كار با سالمندان اعلام آمادگی كردند، بنابراین برنامه ریزی برای تربیت نیروی علاقه مند و سازنده متخصص در تمامی حیطه های مربوط به سالمندان، ضروری می باشد. اعضای هیئت علمی حوزه سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همینطور در بخش دیگری از این نشست خبری، تحلیل خود از شعار امسال روز جهانی سالمندان در خصوص برابری فرصت ها برای همه را ذكر كردند. مدیر گروه آموزشی سلامت سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: دانشگاهیان و محققان این حوزه معتقدند كه نباید استفاده از فرصت ها در جامعه برپایه سن، صورت گیرد، بلكه تقسیم بندی و بهره مندی از فرصت ها باید برمبنای شایستگی صورت بگیرد و استفاده از فرصت های مختلف در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی در همه سنین، قابل اجرا باشد.
وی اضافه كرد: بعنوان مثال، اگر سالمندان دارای محدودیت های حركتی و مشكل بلحاظ تامین هزینه های تردد هستند، باید امكانات شهری و حمل و نقل همگانی برای حضور فعال آنان در جامعه، تقویت و تكمیل شود، نه اینكه این محدودیت ها، سبب از دست دادن فرصت حضور فعال آنان گردد.
وی تصریح كرد: با برنامه ریزی، باید زیرساخت های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه فراهم شود و بگونه ای طراحی و اجرا شود كه تمامی افراد در سنین مختلف بتوانند از فرصت های موجود در جامعه استفاده كنند.
فروغان خاطرنشان كرد: هرچند كه روند رو به رشد نرخ جمعیت سالمندان كشور نشانه رشد و توسعه یافتگی كشور و بالا رفتن امید به زندگی است، اما هنوز فاصله بسیاری با دیگر كشورهای دنیا بلحاظ رسیدگی و پشتیبانی از قشر سالمندان داریم.
وی اضافه كرد: متاسفانه در بعضی زمینه ها، مشكلات سالمندان جامعه ما بیشتر از آمار جهانی است، بعنوان مثال، برپایه تحقیقات انجام شده در مورد اختلال افسردگی در بین سالمندان شش استان كشور كه با ابزار غربالگری، مورد بررسی قرار گرفته است، ۳۶ درصد سالمندان این شش استان، مشكوك به مبتلا شدن به افسردگی بودند، و این در شرایطی است كه آمار جهانی افسردگی در بین سالمندان، رقم ده تا ۱۵ درصد جمعیت آنان را نشان داده است.
ممتاز دیگر عضو هیئت علمی گروه سلامت سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی هم در این خصوص اظهار داشت: از نظر دانشگاهیان، سالمندان قهرمانان زندگی هستند كه با غلبه بر سختی ها و بیماری ها، موفق شدند كه به سن سالمندی برسند.
وی، به كارگیری واژه سونامی برای افزایش جمعیت سالمند كشور را كاملا اشتباه دانست و اضافه كرد: افزایش نرخ جمعیت سالمندان كشور، نشانه رشد و توسعه كشور بوده و بالا رفتن امید به زندگی در جامعه، افتخاری برای كشور به حساب می آید و نمی توان از واژه منفی سونامی برای این مسئله استفاده كرد، چون كه اگر سیاستگذاری و برنامه ریزی درستی در این زمینه داشته و پیشبینی خدمات مورد نیاز این قشر به موقع صورت گیرد، می توان مانند كشورهای پیشرفته دنیا، از این تغییر و تحولات جمعیتی، فرصت سازی كرده و بنفع كشور بهره برد.
این استاد و محقق دانشگاه، با اشاره به اینكه الان ۹/۳ درصد جمعیت ایران را افراد ۶۰ سال به بالا می سازند، كه در سال ۲۰۵۰ میلادی، به رقم ۳۲/۱ درصد جمعیت خواهند رسید، اظهار داشت: برای مدیریت این روند رو به افزایش، باید برنامه ریزی درست صورت گیرد و وظیفه ما دانشگاهیان، تهیه اطلاعات و داده های مورد نیاز و مبتنی بر مطالعات دقیق برای سیاستگذاران و برنامه ریزان كشور است.
ممتاز، یكی از نیازهای اصلی سالمندان را مسكن ذكر كرد و در توضیح این مساله، اظهار داشت: الان، تك فرزندی و بدون فرزندی میان زوج های جوان رواج دارد و با گذشت زمان كه این زوج های جوان به سن سالمندی می رسند، می توان پیش بینی نمود كه درهمان سالهای ۲۰۵۰ میلادی به بعد، با قشر عظیمی از سالمندان تنها و بدون فرزند مواجه خواهیم شد كه باید محلی برای سكونت داشته باشند تا بتوانند خدمات مراقبتی و متناسب با سنشان دریافت نمایند.
وی اضافه كرد: بنابراین، یكی از برنامه های دولت برای این قشر از جامعه، می تواند ابتدا، اصلاح نگرش فرهنگی جامعه نسبت به مراكز نگهداری سالمندان وسپس، ایجاد و گسترش خانه های سالمندان با خدمات كافی و استاندارد برای سالمندان تنها باشد، بخصوص وقتی كه می دانیم متاسفانه بیشتر از ۵۰ درصد سالمندان در خانواده هایشان، یكی از سوء رفتارها را تجربه كرده اند و مورد آزار روانی و عاطفی قرار گرفته اند.
وی اظهار داشت كه كشورما الان از بابت وجود مراكز استاندارد نگهداری سالمندان هم با كمبود روبه رو است، چون كه آمار جهانی نشان داده است كه در كشورهای پیشرفته دنیا، به ازای هر ۲۰ سالمند، یك تخت نگهداری وجود دارد، اما كشور ما، به ازای هر ۳۱۱ سالمند، یك تخت نگهداری و مراقبت دارد.
وی درعین حال، بر ایجاد و گسترش خانه های سالمندان به صورت استاندارد و در شان و منزلت این قشر از جامعه تصریح كرد و توجه جدی به این راهكار و همینطور برنامه ریزی كوتاه و بلندمدت برای عرضه خدمات با كیفیت به سالمندان در منزل را ضروری دانست.
ممتاز، برقراری بیمه های مراقبت برای سالمندان را از دیگر راهكارهای لازم برای پشتیبانی از این قشر جامعه ذكر كرد و اظهار داشت: الان در كشورهای پیشرفته دنیا، بخشی از درآمد افراد به عنوان حق بیمه دوره سالمندی دریافت می شود تا فرد در دوره سالمندی بتواند از مزایای این بیمه كه بیمه مراقبت و خدمات مورد نیاز این دوران است، استفاده نماید.
وی از سویی در مورد مشكلات مالی و ضرورت توجه به تامین مالی سالمندان اظهار نمود: الان حدود یك چهارم سالمندان ما حقوق بازنشستگی دارند و بقیه سالمندان، حقوقی ندارند كه نیازمند مستمری همگانی هستند.
این استاد دانشگاه، به اجرای طرح شهید رجایی، بعنوان راهكاری در این زمینه اشاره نمود و اضافه كرد: اجرای طرح شهید رجایی، می توانست مشكل مالی قشر سالمندان را مرتفع كند، اما متاسفانه استمرار نداشت و اجرای آن متوقف گردید.
وی همینطور برنامه ریزی برای حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی از خانواده هایی كه از سالمندشان نگهداری می كنند را در افزایش انگیزه برای نگهداری سالمندان موثر دانست و اظهار داشت: در اغلب كشورهای دنیا، پرداخت انواع مالیات ها برای خانواده هایی كه از سالمندان خود نگهداری می كنند، حذف می شود و حتی كمك هزینه ای به این خانواده ها در پشتیبانی از سالمندان، پرداخت می شود.
وی، عرضه تسهیلات مختلف به این خانواده ها از جانب دستگاه ها و سازمان ها را هم در افزایش انگیزه در نگهداری سالمندان درون خانواده موثر دانست و اضافه كرد: بعنوان مثال، همانطور كه به مادران شیرده و یا دارای فرزند نوزاد، مرخصی ساعتی داده می شود و یا كاهش ساعت كاری تعلق می گیرد، باید برای افرادی كه از والدین سالمند خود در منزل نگهداری می كنند، تسهیلاتی در محیط كار فراهم گردد تا بتوانند در ساعاتی از روز، به سالمند خود سركشی كرده و نیازهای او را برآورده كنند.
ممتاز با نتیجه گیری از مطالب بیان شده، سه نیاز اصلی سالمندان را مسكن، مراقبت و نیاز مالی، ذكر كرد و بر لزوم برنامه ریزی جهت تامین آنها تاكید نمود.

1398/07/11
11:50:11
5.0 / 5
4362
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک