اپتیک optlab

اقدام زوج پژوهشگر دانشگاه شریف در پیوند علم به عمل

اقدام زوج پژوهشگر دانشگاه شریف در پیوند علم به عمل اپتیك: تهران– ایرنا– یك زوج پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت دستگاه تشخیص پیك سیستولیك بطن چپ برای تصویربرداری قلب به روش پزشكی هسته ای با یك سوم قیمت وارداتی آن شدند.


به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی روز دوشنبه با معرفی و تجلیل از 11طرح برگزیده آخر یافت؛ یكی از این طرح ها كه در گروه برق و كامپیوتر رتبه دوم پژوهش های كاربردی را به خود اختصاص داد، طراحی و ساخت دستگاه تشخیص پیك سیستولیك بطن چپ برای تصویربرداری قلب به روش هسته ای است كه از جانب اسماعیل محمدی فلاورجانی و همسرش است، طرحی كه با اهدای لوح و جایزه تجلیل شد.
پزشكی هسته ای در واقع شاخه ای از علم پزشكی است كه در آن از مواد رادیواكتیو برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده می گردد. اسكن هسته ای قلب به مفهوم تصویربرداری از خون رسانی میوكارد(عضله قلب) به روش پزشكی هسته ای است.
فلاورجانی در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا با بیان این كه یكی از روش های اسكن هسته ای قلب اسكن ارزیابی عملكرد بطن ها می باشد، اضافه كرد: در این روش هر پالس شامل سیستول و دیاستول قلب بیمار برای 'گاما كمرا' ارسال می گردد تا همزمان با پالس های قلب كار تصویربرداری انجام شود.
به گفته وی، این عمل توسط دستگاه جانبی بنام Monitor ECG Trigger انجام می گردد و هدف از این پژوهش طراحی و ساخت دستگاه مزبور است.
وی با بیان این كه این طرح به چهار بخش اصلی طراحی و ساخت تقویت كننده، سامانه پردازش دینویزینگ، تشخیص پیك و مانیتورینگ تقسیم شده است، اظهار داشت: پیش از این هم آزمایش های بالینی دستگاه در بیمارستان های مركز قلب تهران، صدوقی نژاد یزد و مركز پزشكی هسته ای رسالت تهران طی هشت ماه با بیش از پانصد بیمار قلبی انجام شده است.
محمدی فلاورجانی همچون خصوصیت های طرح را قابلیت پایش عملكرد دستگاه با استفاده از اینترنت، قابلیت تشخیص پیك برای ضربان های 30 تا 300 در دقیقه، قابل استفاده برای دستگاه های Animal Spect، امكان اتصال به انواع دستگاه های گاما كمرا با برندهای مختلف، طراحی و ساخت برپایه استانداردهای IEC اروپا عنوان نمود.
وی با بیان این كه این طرح از مرحله نیمه صنعتی در حال ورود به مرحله صنعتی است، اظهار داشت: بحث تجاری سازی طرح هم اكنون در حال پیگیری است. در این مرحله باید استانداردها و تائیدیه ها گرفته شود كه ما تائیدیه را گرفته ایم و در حال دریافت مجوز اداره تجهیزات و ملزومات پزشكی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و همینطور گواهینامه بین المللی استاندارد صادرات اتحادیه اروپا (CE) از اروپا هستیم.
«علامت CE انطباق محصول با قوانین و مشخصات تعریف شده در اروپا را نشان داده است و محصولات دریافت كننده این نشان، می توانند در تمامی كشورهای اروپایی و اتحادیه تجارت آزاد اروپا (به جز سوئیس و لیختن اشتاین) بدون محدودیت برای فروش، عرضه شوند و با داشتن آرم CE مجوز ورود به بازارهای اروپایی را پیدا می نمایند».
فلاورجانی در مورد اینكه ساخت این دستگاه در حوزه اقتصادی چه دستاوردهایی برای حوزه پزشكی كشور به همراه خواهد داشت، اظهاركرد: هم اكنون با ساخت این دستگاه پزشكی كشور می تواند از واردات آن بی نیاز شود و حتی ما به فكر صادرات این محصول به اروپا و خیلی از كشورها هستیم.
این پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینكه هم اكنون برای یك شركت خصوصی واردكننده نمونه این دستگاه از كشور آمریكا و اروپا فعالیت می كند، تصریح كرد: بعد از روی كار امدن رئیس جمهوری فعلی امریكا، علاوه بر اینكه قیمت این دستگاه به دو برابر افزایش پیدا كرد، واردات آن هم با وقفه و سنگ اندازی هایی مواجه شده است.
وی در مورد تفاوت قیمت این دستگاه ساخت داخل با نمونه خارجی آن هم اظهار داشت: قیمت محصول وارداتی حدود 40 میلیون تومان است در حالی كه قیمت دستگاه ساخت ما حدود 15 میلیون تومان است.
محمدی فلاورجانی با تاكید بر این كه ساخت این دستگاه از طراحی جعبه تا شبیه سازی آن به صورت صددرصد با توان داخلی انجام شده است، اظهار داشت: شبیه سازی ها دستگاه در واقع بخشی از پروژه كارشناسی ارشد خودم می باشد و بخشی هم مربوط به پروژه رساله همسرم بوده است كه در دو سال ما توانسته ایم این طرح را به محصول تبدیل نماییم.
علمی ** 1836 **
خبرنگار: یوسف درویشی*


1396/10/01
13:45:42
5.0 / 5
4828
تگهای خبر: بیمار , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک