اپتیک optlab
دبیر انجمن رادیوتراپی آنكولوژی ایران:

سرطان نخستین عامل مرگ در ایران می شود

سرطان نخستین عامل مرگ در ایران می شود به گزارش اپتیك دبیر انجمن رادیوتراپی آنكولوژی ایران با تاكید بر ضرورت كنترل سرطان با خودمراقبتی، تشخیص به موقع و درمان مناسب در كشور اظهار داشت: در صورت ادامه روند كنونی كم توجهی به پیشگیری از سرطان، تا 15 سال آینده این بیماری به نخستین عامل مرگ در ایران تبدیل می گردد.


دكتر حسین فودازی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار نمود: درحال حاضر سرطان دومین عامل مرگ و میر در ایران شناخته می گردد ولی پیش بینی ها نشان می دهند تا سال 2030 یعنی حدود 15 سال دیگر سرطان به نخستین عامل مرگ در كشور ما تبدیل خواهد شد كه این مساله چند علت مهم دارد.
وی اظهار داشت: به طور كلی سرطان یك بیماری چندعاملی است كه این علل به دو دسته ژنتیكی و محیطی تقسیم بندی می شوند؛ علت اصلی حدود 30 درصد سرطان ها ژنتیك و عوامل توارثی است اما بیش از 70 درصد سرطان ها دارای علل محیطی هستند؛ این عوامل محیطی شامل مواد آلاینده زیست محیطی، مصرف دخانیات و مواد تدخینی و چاقی و كم تحركی در اثر زندگی ماشینی است.
فودازی اضافه كرد: در كشور ما دو علت مهم افزایش میزان مبتلا شدن به سرطان این است؛ هرم جمعیتی و سنی از حالت جوانی دهه های 70 و 80 درحال رسیدن به هرم سنی میانسالی در دهه 90 است و از آنجایی كه شیوع سرطان معمولا در سنین میانسالی بیشتر می شود، رشد سنی جمعیت كشور می تواند یكی از دلایل مهم این افزایش باشد.
وی ادامه داد: زندگی ماشینی و عوامل محیطی ذكر شده هم بعنوان دومین عامل، احتمال مبتلا شدن به سرطان را در كشور ما و كشورهای درحال توسعه افزایش داده است.
فودازی اظهار نمود: در كشور ما بحث خودمراقبتی و خودآگاهی برای مراقبت از سلامت به خوبی تبیین نشده است، مردم به این مساله اهمیت كافی نمی دهند و تنها در صورتی كه دچار مشكل شوند، به پزشك رجوع می كنند؛ مثلا زنان وقتی توده ای در سینه لمس كردند یا اینكه افراد وقتی دچار دفع خون در ادرار می شوند و سرفه های طول كشنده دارند به پزشك رجوع می كنند در حالی كه باید با معاینات دوره ای پیش از بروز این علائم، بیماری احتمالی را شناسایی و درمان را شروع كرد.
وی اضافه كرد: با این حال اگر افراد با علائمی مانند علائم ذكر شده مواجه گشتند، باید هرچه زودتر به پزشك رجوع كنند تا مراحل تشخیصی و درمانی به موقع آغاز و از پیشرفت بیماری پیشگیری شود؛ درصورتی كه در جامعه به سلامت اهمیت داده شود، بیماری های بدخیم در مراحل اولیه كشف می شوند و بیماریابی خوبی می تواند صورت گیرد و اگر تشخیص به موقع صورت گیرد، منجر به درمان قطعی خواهد شد.

** 70 درصد سرطان ها قابل درمان قطعی
دبیر انجمن رادیوتراپی آنكولوژی ایران تصریح كرد: حدود 70 درصد سرطان ها قابل درمان قطعی هستند اما شرط آن تشخیص به موقع، رجوع به متخصص مربوط و درمان صحیح است؛ هرگاه صحبت از درمان سرطان می شود، تصور افراد معطوف به شیمی درمانی می گردد درحالی كه شیمی درمانی تنها درمان سرطان نیست.
فودازی اظهار داشت: درمان سرطان چندوجهی است؛ مهمترین این درمان ها شامل جراحی است كه در راس روش های درمانی قرار دارد و درمان قطعی حدود 40 درصد موارد سرطان با استفاده از جراحی صورت می گیرد.
وی ادامه داد: حدود 40 درصد موارد مبتلا شدن به سرطان هم با رادیوتراپی درمان قطعی می شوند و در نهایت شیمی درمانی است كه تنها 20 درصد درمان سرطان را شامل می گردد.
فودازی تصریح كرد: به طور كلی مجموعه ای از این روش ها در درمان سرطان به كار می رود كه اگر به موقع انجام شود موثر خواهد بود، فرد دوره درمان را طی كرده و به چرخه زندگی بازمی گردد.
وی به مشكلات اجتماعی ناشی از سرطان هم اشاره نمود و اظهار داشت: سرطان از منظر اجتماعی هم بسیار حائز اهمیت است زیرا یك بیماری پرهزینه است و بار مالی آن بر نظام سلامت كشور و بر دوش خانواده ها سنگینی می كند.
فودازی با یادآوری اینكه این بیماری هرچه در مراحل پیشرفته تر تشخیص داده شود، درمان های پرهزینه تر، سخت تر، پیچیده تر و كم اثرتری خواهد داشت، اظهار نمود: مشكلاتی مانند بیكاری ناشی از ازكارافتادگی و مشكلات خانوادگی ناشی از ضعف اقتصادی هم از دیگر مسائلی است كه در پی بروز سرطان می تواند گریبانگیر بیماران شود.

** تاثیر امواج در بروز سرطان
متخصص آنكولوژی رادیوتراپی و سرطان شناسی درمورد تاثیر امواج در بروز سرطان ها اظهار داشت: در مورد امواج ماهواره، موبایل، پارازیت ها و امواج مایكروویو تحقیقات زیادی انجام شده اما هنوز نتیجه مشخص و دقیقی وجود ندارد؛ در بعضی موارد گفته می گردد كه مواجهه طولانی مدت با امواج پارازیت ها می تواند، احتمال سقط جنین یا مواردی مانند سردردهای عصبی را زیاد كند اما در مورد تاثیر آنها در مورد بروز سرطان قطعیتی وجود ندارد و نیاز به مطالعات طولانی مدت دارد.

** تاثیر قطعی آلودگی هوا در بروز سرطان های ریه و خون
فودازی اظهار داشت: تاثیر آلودگی هوا در افزایش احتمال بروز سرطان های تنفسی اثبات و قطعی شده است زیرا در آلودگی هوا در اثر تركیب بنزن و آروماتیك ها موادی تولید می گردد كه احتمال بروز انواع سرطان ها مانند سرطان های دستگاه ریوی و خون را می افزایند.
وی با تاكید دوباره بر ضرورت پیشگیری از رشد روزافزون سرطان در كشور، اضافه كرد: تاثیر آلودگی كه در شهرهای صنعتی و بزرگ وجود دارد، بر سلامت افراد جامعه در سال های آینده مشخص خواهد شد.


 

1396/10/04
22:09:12
5.0 / 5
4830
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک