اپتیک optlab

اهدای عضو، نجات بخش بیماران نیازمند پیوند

اهدای عضو، نجات بخش بیماران نیازمند پیوند اپتیك: گرگان - ایرنا –وقتی جوان گلستانی تصادفی سخت كرد، همه نگاه ها پس از خدا به تلاش پزشكان بود، اما تشخیص چند متخصص پزشكی بعد از چند روز اقدامات درمانی این بود كه ؛متاسفانه دچار مرگ مغزی شده و نمی توان امیدی به زندگی دوباره او داشت؛.


پزشكان كه برای درمان و بازگشت این بیمار به زندگی تمامی توان علمی و تخصصی و تجهیزاتی را بكار گرفته بودند، ناامیدانه با خانواده او گفتگو كردند تا برای دل كندن ازعزیز خود آماده شوند و متاسفانه این سرنوشتی برای خیلی از كسانی است كه ناخواسته گرفتار حوادث رانندگی شده و در یك لحظه آخر زندگی را نظاره گر می شوند.
و اما در سال های اخیر با پیشرفت های پزشكی و اقدامات انساندوستانه خانواده هایی كه دلبند آنان به هر علت دچار مرگ مغزی می شود، زمینه اهدای عضو و كمك به زندگی خیلی از بیمارانی كه نیازمند عضو پیوندی هستند، فراهم شده است.
با بیان مرگ مغزی بیمار از جانب پزشكان، تلاش دست اندركاران پیوند اعضا آغاز می گردد تا با خانواده این افراد صحبت كرده و آنها را برای تصمیم گیری در مورد یاری رساندن و زندگی بخشی به چند تن از بیماران نیازمند پیوند عضو كمك كنند.
در آخرین مورد از اهدای عضو در استان گلستان چند روز قبل اعضای بدن حمید میرزائی جوان اهل روستای زنگیان شهرستان گرگان كه براثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، زندگی بخش چند بیمار نیازمند پیوند عضو شد.
این جوان براثر برخورد دو خودرو متاسفانه دچار صدمه شدید و مرگ مغزی شد و بعد از آن كه پزشكان از بازگشت او به زندگی مایوس شدند، تیم فرآوری اهدای عضو با خانواده این جوان به مذاكره نشست تا آنان را قانع كند كه با اهدای اعضای بدن فرزند دلبند خویش، زندگی او را در نجات بخشی جان چند بیمار دیگر به نظاره بنشینند.
اعضای بدن حمید 31 ساله بعنوان ششمین فرد در استان گلستان طی سال جاری اهدا و نجات بخش زندگی چند بیمار شد.
امسال و پیش از حمید 20 مورد مرگ مغزی به دلایل مختلف و حوادث در گلستان رخ داده است كه تیم فرآوری اهداء عضو تنها توانستند از خانواده تعداد معدودی از آنان رضایت بگیرند و افزایش این آمار نیازمند فرهنگ سازی بیشتر و آگاهی خانواده از نتایج این اقدام خیرخواهانه در نجات جان بیماران دیگر است.
وقتی كه می بینند گیرندگان اعضای پیوندی شاید زن یا مرد جوان و بیماری باشند كه تازه ازدواج كرده و امید به ادامه زندگی دارد و یا پدر و مادر كودكی كه شب ها و روزها در انتظار آغوش آنها است، نقش پیوند عضو در نجات بیماران بیشتر خویش را نشان می دهد، هر چند به نظر می رسد در استان گلستان اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است تا خانواده ها دریابند كه می توان زندگی عزیزان از دست رفته را در چهره بیمارانی كه نجات می دهند، نظاره كنند.
پیوندهای متداول اعضا شامل كلیه ها، قلب، كبد، پانكراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه است.
درحالی كه امروزه دیدگاه ها در مورد اهدای عضو مثبت است و تعداد اهدا كنندگان رو به افزایش بوده، اما هنوز یك شكاف بزرگ بین تعداد اهدا كنندگان نسبت به كسانی كه در انتظار عضو پیوندی هستند، وجود دارد.
طبق آمارهای كشوری هم اینك افزون بر 26 هزار نفر در انتظار پیوند عضو هستند و هر فرد مرگ مغزی می تواند جان 8 نفر را نجات دهد.
برای قانونی شدن این امر انساندوستانه قانون 'پیوند اعضای بیماران فوت شده و یا بیمارانی كه مرگ مغزی آنان مسلم است' 17 فروردین سال 1379 در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید و در سال 1381 هم آئین نامه مربوط به آن در هیات دولت به تصویب رسید.
مدیر كل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان با اشاره به اینكه خیلی از خانواده ها هنوز به اهمیت مبحث اهدای عضو واقف نیستند، نقش رسانه ها را در ترویج فرهنگ اهدای عضو و زندگی بخشی به بیماران نیازمند پیوند عضو موثر بیان كرد.
عبدالرضا چراغعلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار نمود: در زمینه آگاه سازی و اطلاع رسانی این مهم بهره مندی از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات و تربیون های مساجد، نماز جمعه و مراسم های مذهبی ضروری می باشد.
به قول وی؛ با عنایت به حل شدن مسائل شرعی این مورد با توضیح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و تائید مراجع تقلید، مشكلی در پیوند عضو وجود ندارد.
وی ادامه داد: همینطور برای فرهنگ سازی در حوزه دریافت كارت اهدای عضو؛ مدیران و مسئولان ارشد استانی و شهری پیشقدم شوند.
مدیر كل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان اضافه كرد: زیرساخت ها برای پیوند عضو از جانب دانشگاه علوم پزشكی استان فراهم شده و بنا بود تا اواخر مهر امسال نخستین مورد صورت گیرد كه هنوز به دلایلی اجرایی نشده است.
وی با اشاره به اینكه در گلستان پنج هزار نفر دارای كارت اهداء عضو هستند، خاطرنشان كرد: در سال های اخیر 60 خانواده گلستانی حاضر به اهدای اعضای پیوندی عزیران درگذشته، خود شده اند كه 16 مورد مربوط به سال 95 است.
زهرا شركت مسئول واحد فرآوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشكی گلستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه در استان میزان رضایت خانواده ها برای اهدای عضو عزیزان فوت شده یا دچار مرگ مغزی بسیار پائین است.
شركت اظهار داشت: به طور متوسط سالانه بین 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در كشور رخ می دهد كه یك چهارم آنها قابلیت اهداء دارند، اما خانواده نیمی از این تعداد راضی به اهدای عضو می شوند.
وی ادامه داد كه در استان گلستان تلاش ما در این جهت بوده كه میزان 50 درصد رضایت برای اهدای عضو را به 80 درصد برسانیم.
شركت در مورد تعداد بیماران گلستانی نیازمند عضو پیوندی و آمار داوطلبان اهدای عضو هم اظهار داشت كه آمارها در این حوزه ها به صورت كشوری ثبت می گردد و امكان دسترسی استانی وجود ندارد.
وی در مورد روال پیگیری هم اظهار نمود كه بعد از اعلام نظر نهائی تیم كارشناسی و متخصص پزشكی در مورد مرگ مغزی بیماری، رایزنی برای كسب رضایت خانواده او برای اهدای عضو انجام و در صورت موافقت بیمار به تهران اعزام می گردد تا اقدامات لازم انجام گیرد.
شركت ادامه داد: در استان تمامی شرایط و زیرساخت های لازم برای پیوند اعضاء وجود دارد، اما نبود پزشك مختصص پیوند اعضاء سبب شده تا این كار اجرایی نشود.
مسئول واحد فرآوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشكی گلستان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا آخر آذرماه 20 مورد مرگ مغزی دراستان اتفاق اقتاده است كه 10 خانواده با بزرگواری برای اهدا رضایت دادند كه تنها پنج مورد قابلیت اهدا داشت كه از این تعداد 2 نفر دارای كارت اهدای عضو هم بودند.
وی نجات جان بیماران نیازمند عضو پیوندی را در گرو اقدام خیرخواهانه وانساندوستانه خانواده كسانی دانست كه عزیزان خویش را براثر سوانح و حوادث گوناگون از دست می دهند.
3014/1648
گزارش: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا


1396/10/19
23:07:16
5.0 / 5
5556
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک