نقش خواب در تنظیم هورمون های حیاتی بدن

نقش خواب در تنظیم هورمون های حیاتی بدن خواب کافی از جنبه های بسیاری برای سلامتی حائز اهمیت می باشد اما آنچه افراد نسبت به آن اطلاعات کمتری دارند تاثیر خواب بر هورمونها و تاثیر سطح هورمونها بر خواب است.


به گزارش اپتیک به نقل از ایسنا، خواب بر خیلی از هورمونهای بدن همچون هورمونهای مربوط به استرس و گرسنگی تاثیر می گذارد. خواب زیاد یا کمبود آن می تواند میزان هورمونها را تحت تاثیر قرار دهد و بنا بر این است که داشتن خواب کافی در حفظ تعادل هورمونها لازم است.
هورمون ها، پیامرسان های شیمیایی هستند که در تنظیم خیلی از فرایندها، سیستم ها و عملکردهای مهم بدن نقش حیاتی دارند.
بدن برای داشتن عملکرد صحیح به طیف وسیعی از هورمون های مختلف نیاز دارد. این هورمونها بوسیله سیستم غدد درون ریز، شبکه ای از اندام ها و غدد واقع در سراسر بدن آزاد می شوند.
هورمون ها مسئول خیلی از عملکردهای بدن هستند، از جمله:
- سوخت و ساز و اشتها
- رشد
- تنظیم دمای بدن
- باروری
- ضربان قلب
- فشار خون
- چرخه خواب و بیداری
به گزارش سایت تخصصی "هلث لاین"، تولید و عملکرد خیلی از هورمون ها در بدن تحت تاثیر سایر عملکردهای بدن مانند خواب است. بگفته متخصصان عملکردهای مختلف هورمونها و ترشح آنها تحت تاثیر خواب یا ریتم شبانه روزی قرار می گیرد و برعکس.
بدین سبب داشتن خواب کافی و مطلوب در تنظیم عملکرد خیلی از هورمونها حائز اهمیت می باشد که از آن جمله می توان به هورمون های کورتیزول، استروژن و پروژسترون، هورمونهای گرسنگی همچون انسولین، لپتین و گرلین، ملاتونین، هورمون تیروئید و هورمون رشد اشاره نمود.
بعنوان مثال، هورمون ملاتونین الگوی خواب را کنترل می کند و به بدن می گوید چه زمانی باید بخوابد. هورمون رشد انسان نیز در ساعات خواب عمیق ترشح می شود که برای رشد و ترمیم سلول ها مهم است. عملکرد سایر هورمون ها مانند کورتیزول هم به وقت خوابیدن و مدت زمان آن بستگی دارد.

خواب ناکافی و سطح هورمونها
بگفته متخصصان، مدت زمان خواب ایده آل برای بیشتر بزرگسالان حدود ۷ تا ۹ ساعت در شب است. خواب ناکافی با نتایج برای سلامتی هم راه است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاهش سطح ایمنی بدن
- ابتلای گوناگون به عفونت ها
- افزایش موارد مبتلاشدن به بیماری
- افزایش اشتها
- مصرف کالری بیشتر
- افزایش وزن

خواب بیش از اندازه و سطح هورمونها
خوابیدن برای مدت زمان طولانی نیز سفارش نمی گردد. نتایج یک بررسی نشان داد که زنان با الگوی خواب هفت ساعت در شبانه روز در آزمونهای شناختی عملکرد بهتری دارند اما خواب بیش از ۹ ساعت با عملکرد پایین در آزمونهای شناختی هم راه است.
خواب زیاد نیز برای بدن مضر است و می تواند با این پیامدها همراه باشد:
- احساس گیجی
- احساس خستگی در طول روز
- کاهش سوخت و ساز بدن
- عدم تمرکز
- اختلال در چرخه خواب

توصیه هایی برای برخورداری از خواب کافی و تنظیم هورمون های بدن
تنظیم عملکرد هورمونی حدودا برای هر پروسه بدن ضروری می باشد. چندین کار وجود دارد که با کمک آنها می توان اطمینان پیدا کرد که میزان خواب کافیست، از جمله:
- در طول شب هفت تا ۹ ساعت بخوابید.
- در یک زمان مشخص بخوابید و از خواب بیدار شوید تا بدن زمان خواب را فراگیرد.
- اگر بد می خوابید، روز بعد میزان مصرف قند خودرا محدود کنید تا سطح انسولین مختل شده جبران شود.
- تلفن همراه، تجهیزات الکترونیکی و نور مصنوعی را از اتاق خواب خود دور کنید.
- در محیطی با تهویه مناسب و نسبتا خنک بخوابید.



1400/06/18
09:52:14
5.0 / 5
210
تگهای خبر: ایمنی , بیمار , بیماری , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک