اپتیک optlab

زمان طلایی درمان سكته مغزی 4 و نیم ساعت بعد از بروز سكته

زمان طلایی درمان سكته مغزی 4 و نیم ساعت بعد از بروز سكته اپتیك: تهران- رئیس انجمن سكته مغزی ایران با تاكید بر اهمیت توجه به ارجاع به موقع بیمار سكته مغزی به مراكز درمانی و درمان سریع این بیماران، اظهار داشت: زمان طلایی درمان سكته مغزی 4.5پس از بروز سكته است و اگر از این زمان بگذرد عوارض می تواند ماندگار شود.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر بابك زمانی روز سه شنبه در نشست خبری دهمین كنگره استروك ایران اظهار نمود: اگر بیماران در 4 ساعت و نیم بعد از بروز سكته به مراكز درمانی ارجاع داده شده و تحت درمان قرار گیرند، می توان با دارودرمانی بیماری را كاملا برطرف و از بروز عوارض آن پیشگیری كرد اما هرچه از این زمان بگذرد درمان سنگین تر شده و نیاز به انجام مداخلات وریدی خواهد بود.
وی اضافه كرد: تا سال قبل گفته می شد كه تا 6 ساعت اول بعد از بروز سكته می توان این مداخلات را انجام داد اما بعد از آن مقالات و گزارشات علمی انتشار یافته است كه تا 24 ساعت بعد از بروز سكته هم می توان با انجام درمان های وریدی به بیماران كمك كرد.
رئیس دهمین كنگره استروك ایران اظهار نمود: ما در بیمارستان خود در درمان سكته مغزی در مقایسه با كشورهای دیگر حتی كشورهای منطقه درحد صفر هستیم، ما هنوز نتوانسته ایم این مساله را جابیندازیم كه بیمارستان ها حداقل به تجهیزات لازم برای درمان وریدی مجهز شوند؛ این درحالی است كه در كشورهای دنیا به این سمت پیش رفته اند كه حتی درمان دارویی را در خودروهای اورژانس و در حین انتقال بیمار به بیمارستان انجام می دهند تا میزان عوارض را به حداقل برسانند.
زمانی اضافه كرد: در تهران كه پایتخت كشور است، تنها بیمارستان شریعتی، فیروزگر و امام حسین تجهیزات مداخلات وریدی برای درمان سكته مغزی را دارا هستند و هیچ یك از بیمارستان های خصوصی این تجهیزات را ندارند؛ این مساله نشان دهنده وخامت وضعیت در شهرستان ها و روستاهای كشور در این زمینه است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران و رئیس كنگره استروك ایران درمورد علائم بروز سكته مغزی توضیح داد: اختلال تكلم، ضعف یك طرفه بازوها و كج شدن صورت از علائم اولیه این بیماری است كه باید عموم مردم از آن اطلاع داشته و به محض مشاهده این علائم سریعا به مراكز درمانی رجوع كنند.
زمانی اظهار داشت: سالانه 2 هزار بیمار سكته مغزی در 24 ساعت اولیه بروز بیماری به مراكز درمانی ارجاع داده می شوند كه این میزان بسیار كم است و طبق استاندارهای اعلام شده باید به 20 درصد موارد مبتلا شدن برسد.

** حدود سالانه 150 هزار سكته مغزی در ایران
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران و متخصص مغز و اعصاب فلوشیپ سكته مغزی با بیان بروز 120 تا 150 هزار سكته مغزی در ایران اظهار داشت: سكته مغزی دومین علت مرگ و میر در ایران است و هزینه بسیار سنگینی بر بیمار، خانواده ها و نظام سلامت وارد می نماید زیرا عوارض بیماری ماندگار و تا آخر عمر گریبانگیر بیمار خواهد بود.
دكتر عسكر قربانی اظهار نمود: سكته مغزی یك عامل ناتوان كننده است كه نه تنها بیمار بلكه جامعه را هم تحت تاثیر قرار می دهد و مهمترین عارضه آن ازكارافتادگی بیمار و مواجه شدن با عواقب آن است.
وی اظهار داشت: هزینه نگهداری یك بیمار سكته مغزی حدود 6 میلیون تومان ماهانه است كه علاوه بر این هزینه های روانی هم برای بیمار و اطرافیان هم به همراه دارد.
وی با تاكید بر تشخیص و درمان به موقع بیماران اظهار داشت: اگر در زمان طلایی بیمار تحت درمان قرار گیرد، هزینه درمانی او حدود یك میلیون و 800 هزار تومان می گردد كه بیمار حدود 180 هزار تومان آن را پرداخت می كند ولی اگر پس از این زمان باشد، هزینه بازكردن رگ 15 میلیون خواهد بود كه حدود یك میلیون آن را بیماران و مابقی بر دوش نظام سلامت كشور خواهد بود.
زمانی با انتقاد از پوشش بیمه ای نامناسب هزینه های درمانی سكته مغزی اظهار داشت: بعضی از كارشناسان و تصمیم گیران بیمه كه كارشان را بلد نیستند، از پوشش هزینه 15 میلیونی درمان سكته مغزی طفره می روند اما نمی دانند كه این كار به ضرر خودشان خواهد بود و مثلا مجبور می شوند هزینه های درمانی یك بیمار سكته مغزی كه می تواند با تامین این هزینه بهبود یابد و به زندگی عادی برگردد تا آخر عمر تامین كنند.
دهمین كنگره استروك ایران از دوم تا چهارم اسفند ماه در مركز همایش های كتابخانه ملی برگزار می گردد.
علمی**1834**1440
خبرنگار: ناهید شفیعی ** انتشار: گلشن


1396/11/18
12:40:56
5.0 / 5
4717
تگهای خبر: بیمار , بیمارستان , بیماری , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک