اپتیک optlab

آگهی وزارت بهداشت درباره شماره گذاری ۱۲هزار موتورسیكلت كاربراتوری

آگهی وزارت بهداشت درباره شماره گذاری ۱۲هزار موتورسیكلت كاربراتوری به گزارش اپتیك رئیس گروه سلامت هوای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت ضمن مخالفت با شماره گذاری 12هزار دستگاه موتورسیكلت كاربراتوری، اظهار داشت: با تبدیل موتورسیكلت های كاربراتوری به انژكتوری، آلاینده مونوكسید كربن در تهران رو به حذف شدن بود، اما با ورود این 12 هزار موتورسیكلت، دیگر نمی توانیم ادعای حذف این آلاینده را داشته باشیم.


به گزارش اپتیك به نقل از ایسنا، اوایل مردادماه بود كه پرونده مختومه شماره گذاری موتورسیكلت های كاربراتوری باردیگر باز شد. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از لابی گری عده ای برای شماره گذاری ۱۲ هزار موتورسیكلت كاربراتوری در حالی آگاهی داد كه برمبنای مصوبه ای در سال ۱۳۹۵ در دولت و با اجماع دستگاه های اجرایی همچون وزارت صنعت مقرر شد تولید و شماره گذاری موتورسیكلت های كاربراتوری ممنوع شود و از این تاریخ به بعد سازندگان باید موتورسیكلت انژكتوری را جایگزین موتور كاربراتوری می كردند.
موضوعی كه این روزها بحث برانگیز شده است و سازمان حفاظت از محیط زیست نیز اعتراض خودرا نسبت به آن اعلام نموده، مضرات و آلودگی هوایی است كه با ورود این موتورسیكلت ها به چرخه نقلیه كشور به وجود می آید. در این بین اما نمی توان از تاثیرات منفی آلاینده ها بر سلامت مردم غافل بود؛ تاثیراتی كه گاه جبران آنها، هزینه های چندین میلیاردی را برای درمان به وزارت بهداشت تحمیل می كند.
دكتر عباس شاهسونی - رئیس گروه سلامت هوای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در گفت و گو با ایسنا، موتورسیكلت های كاربراتوری را یكی از منابع اصلی تولید آلودگی در كلانشهرها دانست و اظهار داشت: درحال حاضر بطور میانگین غلظت ذرات معلق در هوای شهر تهران سه برابر رهنمود سازمان بهداشت جهانی گزارش می شود. با ورود مجدد ۱۲ هزار موتورسیكلت كاربراتوری به چرخه حمل و نقل كشور كه تكنولوژی تولید آن متعلق به چندین دهه قبل است، این میزان از غلظت آلاینده در هوای شهرها افزایش خواهد داشت.
وی با اشاره به اینكه آغاز شماره گذاری این تعداد موتورسیكلت می تواند تهدیدی برای سلامت مردم باشد، اضافه كرد: از آنجایی كه موتورسیكلت های كاربراتوری نسبت به سایر موتورسیكلت ها قیمت پایین تری دارند، طبیعی است كه فروش بیشتری هم می كنند؛ اما چه كسی به فكر هزینه های ثانویه برای درمان بیماری های ناشی از اثرات منفی آلاینده های تولیدی توسط این وسایل نقلیه است؟ به همین علت است كه وزارت بهداشت نیز در كنار سازمان حفاظت از محیط زیست مخالفت خودرا نسبت به شماره گذاری این تعداد موتورسیكلت كاربراتوری بیان می كند.
رئیس گروه سلامت هوای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، با بیان این نكته كه موتورسیكلت های كاربراتوری هیچ مكانیسم كنترلی برای كنترل تولید میزان آلاینده ها ندارند، اظهار نمود: به همین علت موتورسیكلت های كاربراتوری می توانند با تولید ذرات و گازهایی كه مهم ترین عامل تهدید كننده سلامت مردم است، به اندازه چند ماشین آلودگی ایجاد كنند.
وی با اشاره به اینكه این آلاینده ها ذرات كوچك تر از ۲.۵ میكرون هستند، اضافه كرد: آلاینده ناكس كه متشكل از «مونوكسید نیتروژن» و «دی اكسید نیتروژن» است، پیش ساز ِآلاینده ازن است و می تواند تهدیدی جدی برای كودكان، زنان باردار، سالمندان و... باشد.
شاهسونی درانتها اضافه كرد: آلاینده مونوكسید كربن در شهر تهران با تبدیل موتورسیكلت های كاربراتوری به انژكتوری رو به حذف شدن بود، اما با ورود این ۱۲ هزار موتورسیكلت، دیگر نمی توانیم ادعای حذف آلاینده مونوكسید كربن را داشته باشیم.




منبع:

1398/05/22
12:59:25
5.0 / 5
4337
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک