اپتیک optlab

طول دوره انتقال آنفلوانزا چقدر است؟

طول دوره انتقال آنفلوانزا چقدر است؟ به گزارش اپتیك مدیر اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، با اشاره به علائم و نشانه های مهم بیماری آنفلوانزا، اظهار داشت: تا زمانیكه بیمار سرفه و عطسه دارد، احتمال انتقال بیماری به سایرین وجود داشته و باید اصول بهداشتی لازم را رعایت كند.


فروغ مولا در گفتگو با ایسنا، با بیان اینكه آنفلوانزا یك بیماری حاد واگیر است، اظهار داشت: در كل دنیا هر ۳ تا ۵ سال یك مرتبه همه گیری گسترده انفلوانزا اتفاق می افتد كه طی این دوره حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر مبتلا شده و حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر در دنیا به دنبال مبتلا شدن به آنفلوانزا جان خویش را از دست می دهند.
وی با اشاره به علایم اصلی آنفلوانزا یعنی تب، سرفه خشك، سردرد و بدن درد و آبریزش بینی، افزود: زنان باردار، كودكان زیر ۵۹ ماه، سالمندان و افراد دارای بیماری مزمن و زمینه ای قلبی، ریوی، كلیوی، دیابت، كبد، خونی و نقص سیستم ایمنی در معرض مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند و بنابراین احتمال ابتلای این افراد به انفلوانزا از افراد سالم بیشتر است. همینطور در صورت مبتلا شدن احتمال ایجاد عوارض و مرگ و میر در این افراد نسبت به افراد سالم بیشتر است.
وی با اشاره به راه های جلوگیری از بروز بیماری، مهم ترین راه را واكسیناسیون دانست و اظهار داشت: سفارش اكید این است كه افراد در معرض خطر از اوایل فصل سرما (از شهریور تا آبان) نسبت به تزریق واكسن آنفلوانزا اقدام نمایند. البته پرخطرها با تجویز پزشك در هر زمان می توانند نسبت به تزریق واكسن اقدام نمایند.
وی با اشاره به اینكه موج آنفلوانزا در حال فروكش كردن است، اظهار داشت: تزریق واكسن برای افراد سالم در این زمان الزامی نیست.
مدیر اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، زمان همه گیری بیماری آنفلوانزا را بین ۳ تا ۴ هفته عنوان نمود و اظهار داشت: طبق گفته متخصصان موج همه گیری آنفلوانزا تا هفته آینده فروكش می كند.
وی با ارائه سفارش هایی به بیماران مبتلا به آنفلوانزا اظهار داشت: این افراد در وهله اول باید به پزشك رجوع كنند تا با تجویز پزشك نسبت به درمان در منزل و یا بستری در بیمارستان با عنایت به سطح بیماری تصمیم گیری شود.
مدیر اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به علائم حاد بیماری، اظهار داشت: نفس تند تند، تنگی نفس، بی حالی زیاد و كاهش سطح هوشیاری بعضی از علائم حاد بیماری است كه فرد در صورت مشاهده باید سریعا به مراكز درمانی رجوع كند كه در صورت نیاز بستری شده و درصورتیكه علائم شدید نباشد و عوارض حاد تنفسی دیده نشود در منزل مانده و با مصرف مایعات و داروهای تجویز شده مراحل درمان را طی می كند.
وی با تاكید بر اینكه بیماران ترجیحا در جمع حاضر نشوند، اظهار داشت: استراحت در منزل، مصرف مایعات و مصرف داروهای تجویز شده از جانب پزشك به تسریع روند درمان كمك می نماید.
وی در این رابطه با تاكید بر عدم مصرف خودسرانه داروهای كورتن دار، اظهار نمود: كورتن تنها روند بیماری را طولانی تر كرده و گاها فرد را گرفتار عفونت های قارچی و باكتریایی می كند. ازاین رو مصرف كورتن جز با تجویز پزشكی سفارش نمی گردد.
وی با اشاره به برخی راه های پیشگیری از انتقال بیماری، اظهار داشت: افراد از حضور در محیط های شلوغ خودداری كرده و در صورتی كه در گروه پرخطر هستند در مكان های شلوغ دست و روبوسی نكرده و از ماسك استفاده كنند؛ چونكه آنفلوانزا از راه تماس خیلی زود منتقل می شود. همینطور بیماران ترجیحا در خانه بمانند و بهداشت دست را رعایت كنند؛ چونكه مهمترین اصل جلوگیری از بیماری، رعایت بهداشت دست و شستشوی مداوم آن است. همینطور در صورت حضور در جمع فاصله یك متر از دیگران را رعایت كرده و حتما از ماسك استفاده كنند.
مدیر اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، در خاتمه در ارتباط با مدت زمان انتقال بیماری اظهار داشت: تا زمانیكه بیمار سرفه و عطسه دارد، احتمال انتقال وجود دارد. البته دوره بیماری ۳ تا ۵ روز است كه اگر پس از این مدت حال عمومی فرد رو به بهبود نرفت و یا جزو گروه پرخطر بوده باید حتما به مراكز درمانی رجوع كند تا ضمن بستری، مصرف داروی آنتی ویروس را آغاز كند.



1398/09/27
15:05:01
5.0 / 5
4493
تگهای خبر: ایمنی , باكتری , بهداشت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک