اپتیک optlab
دبیرعلمی اولین گنگره بین المللی بیماری های منتقله:

پشه ناقل زیكا در ایران شناسایی شد

پشه ناقل زیكا در ایران شناسایی شد تهران-ایرنا- دبیرعلمی نخستین گنگره بین المللی بیماری های منتقله ناقلین و تغییرات آب و هوایی با اشاره به اینكه پشه ناقل بیماری زیكا در ایران شناسایی شده است، اظهار داشت: تابحال این بیماری در ایران گزارش نشده است.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر حسن وطن دوست روز یكشنبه در حاشیه این كنگره در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینكه پشه ناقل در كشورهای مختلف متفاوت است، اضافه كرد: این پشه در كشور ما توسط محققان شناسایی شده است.
زیكا ویروسی است كه با استفاده از نیشه پشه منتقل می گردد. این ویروس برای نخستین بار در سال 1947 در میمون های رزوس مشاهده شد و بعد از آن در انسان در سال 1952 در اوگاندا و جمهوری متحده تانزانیا شناسایی شد. شیوع بیماری ویروس Zika در آفریقا، آمریكا، آسیا و اقیانوسیه ثبت شده است.
وی با اشاره به اینكه رایج ترین علائم مبتلا شدن به این ویروس تب، جوش های خارش دار، درد مفاصل، و التهاب چشم است، بیان كرد: این ویروس اثرات نامطلوبی بر روی جنین داشته و سبب تولد كودكان ناقص می گردد.
وی ادامه داد: این بیماری معضل جدی در بعضی از كشورهای دنیا است و دست اندركاران نظام سلامت كشور ما هم در حال كنترل این مورد هستند. مردم هم باید مراقب این بیماری باشند تا مبتلا نشود.
استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار نمود: برزیل یكی از كشورهایی است كه بیماری شیوع فراوانی در آن دارد و این مورد سبب شده تا ورود توریست و گردشگر به آن كشور كاهش پیدا كند.
پشه ها یك عامل خطرساز مهم برای عفونت ویروس Zika می باشند. پیشگیری و كنترل بیماری زیكا، در گرو كاهش پشه ها و كاهش تماس بین پشه و انسان است. برای كنترل این موضوع، می توانید از مواد دافع حشرات استفاده كنید، لباس آستین دار و ترجیحا رنگ روشن بپوشید، با استفاده از موانع فیزیكی مانند توری، درها و پنجره ها را ببندید، شب ها در زیر پشه بند بخوابید و ظروفی مانند سطل آشغال و گلدان ها كه محل رشد و تجمع پشه است را تمیز نگه دارید.

** گزارش بیماری سالك از 17 استان كشور
وطن دوست به اشاره به اینكه بیماری سالك در اغلب استان ها وجود دارد، اظهار داشت: تابحال این بیماری از 17 استان گزارش شده است؛ اصفهان و شیراز همچون استان های شایع این بیماری هستند. این بیماری در مناطق مرزی ایران و عراق شایع تر است.
دبیر علمی نخستین گنگره بین المللی بیماری های منتقله ناقلین و تغییرات آب و هوایی به امكان انتقال طاعون در مناطق غرب ایران اشاره كرد و اظهار داشت: امكان انتقال طاعون در غرب ایران به خصوص در استان كردستان وجود دارد اما هنوز بیماری از این منطقه گزارش نشده و دست اندركاران حوزه بهداشت این بیماری را كنترل كرده اند.
وطن دوست به اهداف برگزاری این همایش اشاره كرد و اظهار داشت: بیان آخرین دستاوردهای علمی، انتقال تجربیات و ارائه یافته های علمی از مهمترین اهداف این همایش است.
وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی و بیماری های منتقله، حشره شناسی پزشكی و دامپزشكی، حشره شناسی قانونی، آفات شهری، كنترل ناقلین، بیماریهای منتقله توسط بندپایان، سم شناسی و مدیریت تلفیقی ناقلین همچون محورهای این كنگره است.
وی به حضور مهمانان خارجی در این همایش اشاره كرد و اظهار داشت: این مهمانان از كشورهایی مانند انگلیس، اسپانیا، عراق، غنا، اردن در این رویداد علمی شركت كرده اند.
اولین كنگره بین المللی بیماری های منتقله بوسیله ناقلین و تغییرات آب و هوایی و سومین كنگره ملی حشره شناسی با حضور محققان ایرانی و خارجی از امروز ( 12 آذر ماه ) در سالن همایش دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی آغاز بكار كرد و تا 14 آذر ماه به كار خود ادامه می دهد.
علمی ** 1201 ** 1440
خبرنگار: عبدالكریم جبارپور** انتشار: گلشن

 

1396/09/12
23:09:14
5.0 / 5
4618
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک