اپتیک optlab
معاون وزیر بهداشت خبر داد؛

جایگاه نخست ایران در تولید مقاله علمی بین كشورهای اسلامی

جایگاه نخست ایران در تولید مقاله علمی بین كشورهای اسلامی اپتیك: مشهد - ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار داشت: ایران با انتشار 52 هزار و 160 مقاله علمی رتبه نخست تولید مقاله های علمی در میان كشورهای اسلامی را كسب كرده است.


دكتر رضا ملك زاده روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مركز مطالعات سالمندی كوهورت در نیشابور با اشاره به اینكه این رتبه را در تعداد و كیفیت مقاله های علمی 10 سال زودتر از افق چشم انداز كسب كرده ایم، اضافه كرد: با اینكه ایران یك درصد جمعیت جهان را دارد اما سهم تولید علم در كشور از هفت صدم درصد در سال 1996 به 1، 8 درصد امسال رسیده و در آی اس آی (ISI) هم رتبه 17 جهان را دارد.
وی اظهار نمود: تعداد دانشمندان برتر ایران در رشته علوم پزشكی هم در چهار سال قبل از 180 به 550 نفر رسیده است.
وی با اشاره به اینكه در 2 سال قبل شاهد افزایش كیفیت مقاله های علمی بوده ایم، اظهار داشت: ایران چهارمین كشور جهان از لحاظ تعداد تحصیلكردگان در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دكترای پی اچ دی (PHD) است كه باید زیرساخت های لازم را برای فعالیت این نیروها فراهم نماییم.
ملك زاده اضافه كرد: تعداد مراكز تحقیقاتی كشور از 479 مركز در ابتدای سال 92 به 724 مركز افزایش یافته و همینطور موفق شده ایم به تعدادی از پژوهشكده ها ردیف بودجه اختصاص بدهیم.
وی با اشاره به مشكلات اقتصادی ناشی از تحریم ها اظهار نمود: با این همه، وزارت بهداشت در دولت یازدهم تولید زیرساخت های مهمی را كه برای پژوهش لازم بود در دستور كار خود قرار داد مانند راه اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشكی (نیماد) كه در سال قبل 26 طرح با اعتبار 70 میلیارد ریال را مورد حمایت قرار داد.
وی اظهار داشت: موسسه نیماد یكی از كمبودهای كشور بود كه با راه اندازی آن بودجه لازم برای پروژه های بزرگ تحقیقاتی تامین می گردد.
ملك زاده با اشاره به اینكه باید بر روی پژوهش های بزرگ و آینده نگر مانند آنچه در نیشابور با عنوان مركز مطالعات سالمندی كوهورت شروع شده سرمایه گذاری نماییم، اضافه كرد: 179 پروژه از محل اعتبار یك درصد مانند مركز سالمندی مزبور مورد حمایت قرار گرفته است.
وی اظهار نمود: از سه هزار و 307 شركت دانش بنیان كه در كشور تشكیل شده 912 شركت مربوط به بخش سلامت است كه 171 طرح را به محصولات علمی تبدیل نموده و تولید تعدادی از داروها و واكسن ها را در داخل كشور فراهم نموده است.
وی تولید سامانه ثبت مشخصات مبتلایان به بیماری های خاص و برنامه كنترل سرطان را كه برای اولین بار در مقیاس گسترده به راه افتاده است از دیگر برنامه های دولت عنوان نمود و اظهار داشت: با تولید 12 سامانه در وزارت بهداشت دسترسی هیات های علمی دانشگاه های علوم پزشكی به بیش از 40 هزار مجله علمی به صورت مجانی فراهم شده است.
ملك زاده، تولید كمیته ملی اخلاق را از دیگر اقدام ها دانست و اضافه كرد: تابحال 143 كمیته اخلاق در دانشگاه ها با یك هزار عضو تشكیل شده تا كیفیت كارهای تحقیقاتی و نشر آنها سامان یابد.
وی اظهار نمود: دانشگاه نیشابور هم با اینكه بسیار جوان است اما توانسته در این مدت رشد علمی خوبی داشته باشد و امیدواریم با كمك افراد خیر كمبودهای آن را جبران نماییم.
معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه نیشابور هم در این بازدید اظهار داشت: حوزه پژوهش حلقه واسط بین آموزش و درمان است و با كاربردی تر شدن پژوهش شاهد افزایش كیفیت در این حوزه ها خواهیم بود.
سعید شیبانی اضافه كرد: نیشابور دارای ظرفیت استانی با نزدیك به نیم میلیون جمعیت است كه در سال های گذشته شاهد اقدام های مناسبی در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان بوده ایم و برای تداوم این فعالیت ها نیازمند حمایت افراد خیر هستیم.
در این آیین از پژوهشگران برتر و جمعی از خیران نیك اندیش نیشابور قدردانی گردید.
شهر نیشابور در 127 كیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: سعید صفارائی** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم - اسكندری
9869/6053/6033


1396/10/16
18:27:50
5.0 / 5
5370
تگهای خبر: بهداشت , پزشك , درمان , وزارت بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک